Hoi! Ik zit met enkele uiteenlopende vragen.
In mijn cursus staat dat HF een lager kookpunt heeft dan H20 omdat het slechts 2 Hbruggen kan vormen met andere HFmoleculen (en H20 4: 2 keer als donor en 2 keer als acceptor). Maar maar het fluoratoom van HF heeft eigenlijk wel 3 vrije elektronenparen, dus zou je toch ook 4 Hbruggen verwachten. Nu denk ik dan dat dit niet zo is omdat F bijzonder elektronegatief is en dus niet meer dan 1 elektronenpaar ter beschikking zal stellen voor een Hbrug. Klopt dit?
Is een ionische binding louter op elektrostatische aantrekking gebaseerd? Ik bedoel eigenlijk dat er dus geen overlapping van de orbitalen gebeurt.
Als je bvb de 3 bindende p-orbitalen voor je ziet, waar situeer je dan de antibindinggevende p-orbitalen? Kan je je dat voorstellen?
Kost hybridiseren nu energie of niet? In mijn cursus organische staat dat bij hybridisatie van bvb s met 2 p-orbitalen het gehybridiseerde orbitaal een intermediaire energie heeft: het s-orbitaal krijgt energie om te stijgen van de p-orbitalen die zakken in energieniveau. Netto geen kost dus, maar in mijn cursus anorganische staat dan dat hybridiseren wel energie kost en dat het dus daarom niet altijd gebeurt (uitspraak van Staab, cfr theorie van Hall).
Alvast bedankt!