Cerium
Artikelen: 0

Aardlekdetectie in secundaire kring van transfo

Hallo,

Stel dat ik een enkelfasige scheidingstransfo gebruik in huis. Ik weet dat een aardlek in de primaire kring zou gedetecteerd worden door mijn differentieelschakelaar. Is het nodig dat ik de secundaire kring apart beveilig met een differentieelschakelaar of zijn hier andere mogelijkheden?

Bedankt
klazon
Pluimdrager

Re: Aardlekdetectie in secundaire kring van transfo

Hangt er van af of de secundaire kring eenzijdig geaard is.

Indien niet, dan heeft een differentieelbeveiliging geen zin, want die doet dan niks.

De vraag is waarom je een scheidingstrafo toepast.
Cerium

Ik denk niet dat je in huis een scheidingstransfo zal nodig hebben. ik vroeg me gewoon af of een secundair aardlek gedetecteerd kan worden door de differentieelschakelaar.

Wat je daar zegt over het enkelzijdig aarden vind ik interessant. Dus als je de secundaire enkelzijdig aardt zal de differentieelschakelaar een aardlek kunnen detecteren. Hoe komt dit eigenlijk? De stroom door de aanvoerende nul en lijn is toch gelijk.
klazon
Pluimdrager

De stroom door de aanvoerende nul en lijn is toch gelijk.
Hier ben ik even niet zeker of je de primaire of de secundaire nul en lijn bedoelt.

Maar als we het even helemaal secundair houden, zolang de secundaire zwevend is uitgevoerd moet de stroom door nul en lijn gelijk zijn. Er is nl. geen andere route voor de stroom. Maar als de secundaire eenzijdig geaard is, en er ontstaat ergens achter de diff.schakelaar een verbinding nul-aarde of lijn-aarde, dan is er voor de stroom een alternatieve route mogelijk, en zullen nulstroom en lijnstroom niet meer gelijk zijn.

De beste manier om hier zicht op te krijgen is het hele spul schematisch uittekenen en bekijken waar de stromen (kunnen) lopen.

Overigens, als de secundaire zwevend is , dan is er geen onderscheid meer tussen nul en lijn. De nul heet alleen nul als hij op het voedingspunt geaard is.
klazon
Pluimdrager

Ik bedenk net dat er misschien sprake is van een misverstand.

Als je een aardlek in het secundaire circuit wilt afschakelen, dan kan dat alleen maar als de secundaire geaard is, en met een diff.schakelaar in het secundaire circuit.

Een diff.schakelaar in het primaire circuit zal nooit reageren op een secundaire aardfout.
Cerium

Aah ok. Nu begrijp ik het goed. Je laatste zin van je laatste post heeft mijn vermoeden bevestigd. Bedankt voor je antwoorden !
atlantis

als je het principe van veiligheidsscheiding der stroombanen toepast en dit voor een ganse installatie , dan bekom je een IT net ( voeding geisoleerd opgesteld - aarding aan de verbruikers )

bij een IT net heb je een isolatiebewakingstoestel nodig : dit toestel registreert bij een fout naar de aarde dit probleem met behulp van een controlelamp . Bij een 2e fout is er kortsluiting en gaat de boel eruit op overstroom .

bij een IT-net is een isolatiebewakingstoestel verplicht .
atlantis

Cerium schreef:Hallo,

Stel dat ik een enkelfasige scheidingstransfo gebruik in huis. Ik weet dat een aardlek in de primaire kring zou gedetecteerd worden door mijn differentieelschakelaar. Is het nodig dat ik de secundaire kring apart beveilig met een differentieelschakelaar of zijn hier andere mogelijkheden?

Bedankt
de transformator is op zichzelf de beveiliging .

een gewone scheidingstransformator is in principe niet toegelaten :

je herkent hem aan de symbolen : de scheidingstrafo heeft gewoon 2 kringetjes door elkaar als symbool

de isolatie- of beschermingstransfo heet nog een streepje waar de 2 kringetjes in elkaar gaan .

voor veiligheidsscheiding moet je een beschermingstransfo hebben met volgende berekening :

product van spanning in volt en lengte van leding in meters = max 100000 ; lengte kabel is maximum 500 m

Terug naar “Elektrotechniek”