Nou zeg, er is alweer een hele hoop bijgekomen
Dit soort discussies worden m.i. altijd wel bemoeilijkt omdat de definitie van wat nu eigenlijk "hoogbegaafd" is ook nooit helemaal duidelijk is. Een hoog IQ? Een hoog IQ EN EQ? (ook twee termen die weer een definitie behoeven en zoals veel termen eigenlijk ook maar afhankelijk zijn van bepaalde 'standaarden').
Meteen even muggenziften: het IQ is bij veel mensen niet zo populair, omdat ze niet graag bepaald worden door een cijfertje. Dat is zeer begrijpelijk en tot op zekere hoogte hebben ze gelijk, want IQ zegt zeker niet alles, en bedoelt ook niet alles te zeggen. Het is echter een consensusmodel met grote predictieve waarde.
EQ daarentegen is wél populair geworden, omdat het een tegengewicht lijkt te bieden. Ik vind het zeer goed dat er ook aandacht is voor sociale vaardigheden, empathie, e.d.m. Het EQ wordt echter vaak streng bekritiseerd door psychologen, omdat het vaak gaat om verkapte persoonlijkheidstests (en ook daar bestaan al consensusmodellen voor) en er geen reden is (i.t.t. IQ) om het als een quotiënt te schrijven.
Ik vind persoonlijk het lijstje van (sandra) wel een interessante lijst. Ik snap dat Ypsilon daar kriegel van wordt, omdat de bewoordingen ervan inderdaad zodanig zijn dat ze verschillend geïnterpreteerd kunnen worden.
Ik vind dit lijstje niet goed omdat er een soort van Barnum-effect optreedt (zoals bij horoscopen en "koud lezen"). Je vindt dit soort lijstjes tegenwoordig her en der op het internet en ze worden gebruikt als aanwijzing voor hoogbegaafdheid, AD(H)D,... Op den duur gaan mensen de richting van het verband omgekeerd interpreteren (niet dat ik hier iemand daarvan wil beschuldigen
).
Anyway, een echt wetenschappelijke discussie binnen het vakgebied psychologie is dit denk ik niet. Maar ik zie ook niet zo gauw een mogelijkheid om die WEL wetenschappelijk te voeren, omdat persoonlijke indrukken in deze context volgens mij niet zo gauw "vervangen" kunnen worden door gevestigde wetenschappelijke inzichten. Ik denk dat er veel mensen zijn die het anders voelen dan dat het op dit moment wetenschappelijk beschreven staat. Naar het cafe verhuizen Ypsilon? Want ik vind het wel interessante gespreksstof.
Ik heb een
deeltje afgesplitst naar het café, waar er rustig over verdergepraat kan worden.
Ik denk dat hier wel al redelijk wat informatie staat die zeer bruikbaar is voor verdere wetenschappelijke discussie ook. Ik vind je analyse van de "doordenkers" zoals je ze noemt bijvoorbeeld zeer mooi, en er zijn zeer waarschijnlijk mensen bij wie het werkelijk zo gaat. Naast de doordenkers heb je ook maladaptieve perfectionisten, e.a. Van beide komen bepaalde kenmerken trouwens ook naar voor bij psychische stoornissen (denk maar aan anorexia).
Ik vind het jammer dat ik hier niet meer in thuis ben...
Edit t.a.v. theoriegeladen, Jona444: je reactie is eveneens verplaatst.