Mendelevium
Artikelen: 0

Contract opzeggen

Een vriend van me heeft zich gisteren een contract laten aansmeren van 1 of andere boekenclub dat 2 jaar duurt. Nu hij eens alles goed gelezen heeft ziet hij dat ze veel "zogezegde details" niet meegedeeld hadden.

Maar ik had ooit eens gehoord dat er een wet bestaat die zegt dat je tenlaatste 7 dagen na het ondertekenen van een contract aan de deur of op straat dat je dat kan opzeggen. Klopt dat?
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!

"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)
klazon
Pluimdrager

Re: Contract opzeggen

Ik weet niet precies wat de opzegtermijn is, maar er is wel wetgeving over.

Zoek eens op colportagewet, dan vind je een heleboel informatie.
Mendelevium

Bedankt alleszins, ik heb daarnet ook wat opzoek werk gedaan op de site zelf en daar stond het volgende:
Artikel 2

De aanmelding als lid kan geschieden door personen van 18 jaar en ouder, die hun woonplaats in België hebben of kiezen en is definitief voor de periode van minstens een of twee jaar, indien het lid niet binnen tien dagen na ontvangst van de lidmaatschapskaart te kennen heeft gegeven de aanmelding ongedaan te willen maken. Het lidmaatschap is gratis, d.w.z. er is geen contributie verschuldigd, tenzij anders is vermeld.
Aangezien ik niet veel van al die regels ken zou ik graag eens bevestiging van mijn gedachtengang krijgen:

Dus als je de lidmaatschapskaart thuis krijgt kan je dat contract nog volledig gratis opzeggen als je dat binnen de 10 dagen doet (dus 10 dagen nadat je de lidmaatschapskaart ontvangen hebt, niet 10 dagen na het ondertekenen).
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!

Ger

Correct. Daarbij moet je je wel realiseren dat de dagtekening van de brief met de lidmaatschapskaart uitgangspunt is. Normaal kun je 2 dagen rekenen voor het verzenden ervan. Ofwel: meteen als je de boel binnen krijgt, terugsturen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Mendelevium

Bedankt

nabob

Ho, wacht nog even!

In dit soort situaties is het zeer aan te raden om de opzegging (binnen het het daarvoor wettelijke geldende termijn) per aangetekende te doen. Kost wel wat - in Nederland rond de vijf euro- maar is zeker verstandig om te doen. Bedrijven, zeker die met tussenpersonen werken, hebben namelijk nogal eens de neiging om opzeggeningen en dergelijke kwijt te raken. Vraag daarnaast ook altijd om een bevestiging van ontvangst. Zo zorg je ervoor dat je een bewijs hebt dat je correct hebt opgezegd en haal je juridisch gezien de schaapjes op het droge.
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.

Terug naar “Rechtswetenschappen”