ivocus
Artikelen: 0

Mijn eigen schutting weg halen

Hallo ik heb een huur huis en een schuting om mijn tuin

die wil ik mee nemen naar mijn nieuwe huis.

ik heb de shuting toen ik hier kwam wonnen zelf betaald de buren die er toen woonde zijn ondertussen verhuist

en heb nu met alle bij de buren ruzie alle bij twee oudjes vrienden van el kaar ze hebben overal schijt en ze trijteren mij en mijn vrouw en dochtertje.

nu is het mijn beurt mag ik mijn schuting weg halen?
nabob

Re: Mijn eigen schutting weg halen

Dat hangt af van de vraag of de schutting mansdelig is of niet. Wanneer de schutting ook maar vijf centimeter op je eigen grond staat dan mag je 'm weghalen. Dit schijnt overigens niet te gelden voor (stenen) muren. Bij een mansdelige schutting zul je toch in goed overleg er uit moeten proberen te komen.
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.
ivocus

Ok, bedankt voor je reactie. Dat dacht ik al.

Het gaat mij er om, is het verplicht om bij een huurwoning een erfafscheiding achter te laten.

We gaan nu naar een koophuis. Mag ik dan aan mij kant de planken eraf halen, zodat ik die kan hergebruiken.

Of mag ik het gewoon "kaal" achterlaten.

Groeten,

Ivo
ivocus

Dat hangt af van de vraag of de schutting mansdelig is of niet. Wanneer de schutting ook maar vijf centimeter op je eigen grond staat dan mag je 'm weghalen. Dit schijnt overigens niet te gelden voor (stenen) muren. Bij een mansdelige schutting zul je toch in goed overleg er uit moeten proberen te komen.
Ok, bedankt voor je reactie. Dat dacht ik al.

Het gaat mij er om, is het verplicht om bij een huurwoning een erfafscheiding achter te laten.

We gaan nu naar een koophuis. Mag ik dan aan mij kant de planken eraf halen, zodat ik die kan hergebruiken.

Of mag ik het gewoon "kaal" achterlaten.

Groeten,

Ivo
klazon
Pluimdrager

Kijk eens wat daarover in je huurcontract staat.
Cesar

Als de schutting geheel op jouw (gehuurde) erf staat dan is het jouw schutting. In het algemeen heb je als huurder het recht om alles wat jij hebt aangebracht aan het gehuurde pand na afloop van de huur weer mee te nemen. Dat geldt - wat de tuin betreft - voor het tuinhuisje, de planten en ook voor de schutting. In het huurcontract kan soms een uitzondering staan maar daar staat dan wel een vergoeding tegenover.

Staat de schutting precies op de erfgrens dan is het een gemeenschappelijke schutting wat betekent dat je die niet zomaar kunt weghalen. Als het goed is zijn de kosten van de schutting ooit gedeeld met de buurman. Zo niet, dan ben je een heel gulle buurman geweest, maar dat verandert niets aan het gemeenschappelijke karakter van de schutting. Of je de planken aan jouw kant weg kunt halen, is afhankelijk van de omstandigheden, bijv. blijft de schutting zonder die planken wel staan. Kortom: blijft de schutting nog wel functioneel als erfscheiding. Wat je ook kunt doen is de verhuurder vragen om een vergoeding als je die planken laat zitten (want eigenlijk is een erfscheiding een kostenpost voor de eigenaar/verhuurder).

Terug naar “Rechtswetenschappen”