ypsilon
Artikelen: 0

Re: Hoogbegaafd

't Is niet dat we je niet willen geloven hoor :D maar enige artikeltjes ter ondersteuning zijn wel handig en zorgen ervoor dat de discussie wetenschappelijk blijft. Niet iedereen heeft toegang tot wetenschappelijke databases, maar abstracten zijn meestal wel zichtbaar, dus kan je toch al verwijzingen plaatsen.

Edit:
(je zelf zo iemand)
=> "je kent zelf zo iemand" natuurlijk.

Edit 2: @(sandra): Ik heb de quotes een naam gegeven en genest, zodat het duidelijk is van wie welke uitspraak kwam.
(sandra)

@ ypsilon prima!!

hier frustratie allom, k kan t artikel niet vinden :D naja is even niet ander, was wel leuk geweest voor hier, heel interressant.
denken is een hobby... en leuke hobby
theoriegeladen

Als je een hoog iq hebt ben je niet automatisch hoogbegaafd, ook creativiteit en motivatie zijn 'nodig' om hoogbegaafdheid vast te stellen.
Wat geeft een hoog IQ dan weer?

Welke mate van creativiteit is dat dan?

Ik denk niet dat motivatie kan resulteren in hoogbegaafdheid.
Doordat hoogbegaafd zijn bepaalde gevoelens met zich mee kan brengen heb je een verhoofde kans op bijvoorbeeld eetstoornissen en depressies
Deze uitspraak heb je al eerder gemaakt en daar is al op gereageerd. Waarom blijf je het belang van de uitspraak benadrukken?
(sandra)

Deze uitspraak heb je al eerder gemaakt en daar is al op gereageerd. Waarom blijf je het belang van de uitspraak benadrukken?
Omdat dit topic erover gaat.
theoriegeladen schreef:Wat geeft een hoog IQ dan weer?

Welke mate van creativiteit is dat dan?

Ik denk niet dat motivatie kan resulteren in hoogbegaafdheid.
De auteur Renzulli verbond na een hoog IQ ook een hoge creativiteit en doorzettingsvermogen (motivatie) aan hoogbegaafdheid. Tegenwoordig wordt er geopteerd voor een dergelijke ruimere definitie om hoogbegaafdheid te definiëren, die niet alleen een hoog IQ omhelst.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogbegaafd

enkel en alleen motivatie kan inderdaad niet resulteren in hoogbegaafdheid lijkt me. Zoals ik ertegen aan kijk zijn er drie ' componenten' nodig om hoogbegaafd te zijn (om het labeltje te krijgen).
theoriegeladen

Omdat dit topic erover gaat.
en hoopte ik dat je er meer over wilde uitwijden. Ik begrijp niet hoe een hoog iq en eventueel creativiteit en motivatie kunnen leiden tot een stoornis. Ik denk niet dat het is aan te tonen.

http://sciencetalk.nl/forum/index.php?s...=herman+brussel
(sandra)

Ik kijk er (uit eigen ervaringen) zo tegenaan.

Een hoogbegaafd persoon denkt anders dan de meeste mensen. Deze persoon zal ook andere acties hebben aangezien hij of zij anders denkt. Je valt dan qua denken en doen buiten de groep/ de meeste mensen. En dit is zo vanaf je geboorte, dus op de basisschool, de voetbalclub, de middelbare school, als je gaat studeren enzvoorts.

Ik denk dat als een persoon een persoonlijkheidsstoornis ontwikkeld een groot deel daarvan is terug te leiden naar de pubertijd, aangezien dat een turbulente periode is, een periode waarin je in de war bent en steun nodig hebt. Maar stel dat die steun er niet is?of op de juiste manier?

een kind in de pubertijd is kwetsbaar, tel je daar het hoogbegaafd zijn bij op, dan vind ik het niet zo raar dat mensen die niet begeleid zijn (omdat ze bijv, niet wisten dat ze ze hoogbegaafd zijn) iets ontwikkelen. tuurlijk hoeft dat niet altijd een persoonlijkheidsstoornis te zijn, maar die kans is er wel, ook is die er voor normaal begaafden maar toch denk ik dat hoogbegaafden een verhoogde kans hebben hiermee. Hoop dat het zo beetje uitgelegd is voor je hoe ik erover denk, volgens mij is het niet een heel goed te volgen verhaal maar weet niet zo goed hoe ik t zo even anders moet uitleggen.
ypsilon

Ik begrijp niet hoe een hoog iq en eventueel creativiteit en motivatie kunnen leiden tot een stoornis. Ik denk niet dat het is aan te tonen.
Het moet wel degelijk aan te tonen zijn of dit al dan niet klopt. Het is goed mogelijk dat een hoogbegaafd iemand ook een hogere kans heeft op bepaalde stoornissen.
Ik denk dat als een persoon een persoonlijkheidsstoornis ontwikkeld een groot deel daarvan is terug te leiden naar de pubertijd, aangezien dat een turbulente periode is, een periode waarin je in de war bent en steun nodig hebt.

De pathogenese (=het ontstaan) van persoonlijkheidsstoornissen situeert zich voornamelijk in vroegkinderlijke (ruim voor de puberteit) hechtingspatronen. Bij velen wordt ook een genetische predispositie verondersteld.
tuurlijk hoeft dat niet altijd een persoonlijkheidsstoornis te zijn, maar die kans is er wel, ook is die er voor normaal begaafden maar toch denk ik dat hoogbegaafden een verhoogde kans hebben hiermee.
Daartoe kunnen we dus niet zomaar besluiten vanuit één geval.

Ik heb snel even gegoogeld, en ik denk dat een paar artikels hier wat nuance kunnen aanbrengen:
  • "This analysis did not indicate a statistically significant difference in the frequency of perfectionistic types between gifted students and the general cohort. These findings suggest that the frequent anecdotal reports of greater perfectionism among the gifted may be a product of differential labeling patterns of similar behaviors when demonstrated by gifted students and the general cohort." http://gcq.sagepub.com/cgi/content/abstract/40/4/194
  • "...evidence that individuals who become borderline frequently have a

special talent or gift..." http://www.leecrandallparkmd.net/pdfs/gifted.pdf
  • "Many gifted and talented children (and adults) are being mis-diagnosed by psychologists, psychiatrists, pediatricians, and other health care professionals. The most common mis-diagnoses are: Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), Oppositional Defiant Disorder (OD), Obsessive Compulsive Disorder (OCD), and Mood Disorders such as Cyclothymic Disorder, Dysthymic Disorder, Depression, and Bi-Polar Disorder." http://www.sengifted.org/articles_counseli...tedChildren.pdf
  • In reality, gifted children are not inherently more at risk than their non-gifted peers for developing psychopathology as defined by the DSM. As to DSM diagnosis, only mood disorders appear with greater frequency within the creatively gifted population. Despite the many myths, there exists no hard data that gifted individuals, absent extenuating circumstances, are more likely to commit suicide, use drugs or drop-out than the population at large (Delisle, 1986).

One area in which the gifted have been identified as being at risk is in the domain of learning disabilities and attention deficit disorder [Silverman, 2002]. http://www.hoagiesgifted.org/light_up_the_world.htm
theoriegeladen

Een hoogbegaafd persoon denkt anders dan de meeste mensen.
Ik wordt altijd zeer filosofisch als mensen dat zeggen :D

Ik heb gelezen dat kinderen van ouders die hoog-begaafd zijn, vaker depressief zijn en zelfmoord plegen. Ze voelden zich vaak niet voldoen aan een bepaalde norm of eis die de ouders, vaak onbewust, aan hen stelden. Ze probeerden op gelijke hoogte en voet te komen, maar bleven in de ogen van de ouders op zulke vlakken vaak valen. Deze probleemkinderen ervoeren de afwijzing meestal indirect als een afwijzing van intimiteit.
(sandra)

Hmm klinkt niet al te fijn, waar heb je deze info vandaan?
jdr

Grappig hoe in het geval van de veel psychische stoornissen elke keer hoogbegaafdheid in verband wordt gebracht; waarschijnlijk een hoop wishful-thinking.

Dat is overigens geen verwijt naar de TS, maar zag -en heb hier zelf ook aan deelgenomen- toen ik nog in de veronderstelling was dat ik ADD had dit erg veel gebeuren; dito bij autisme en nu weer bij persoonlijkheidsstoornissen.

Ik wed dat we vast ook wel een aantal sites kunnen vinden waarin beweerd wordt dat Einstein een persoonlijkheidsstoornis had, naast de andere sites waarin hij van andere stoornissen beticht wordt.

Alsof de tekortkomingen op deze manier ten dele gecompenseerd gevoelsmatig kunnen worden dat mensen -waaronder ik zelf dus- het nodig vinden telkens weer specifiek deze connectie te leggen.
PY7

Niet iedereen die een persoonlijkheidsstoornis heeft is daarom hoogbegaafd, laat dat duidelijk zijn.

Maar om een probleem op te kunnen lossen moet je het in de eerste plaats (h)erkennen, en laat dat nu juist zijn wat we hier proberen te doen. (denk ik toch...)

Als het verband tussen persoonlijkheidsstoornissen en hoogbegaafdheid is uitgespit dan kan het probleem van een persoonlijkheidsstoornis behandeld worden. Daar heeft iedereen met dergelijke stoornis recht op, hoogbegaafd of niet.
ypsilon

Niet iedereen die een persoonlijkheidsstoornis heeft is daarom hoogbegaafd, laat dat duidelijk zijn.
Inderdaad, maar zo'n connectie wordt af en toe graag gelegd. Jdr heeft een punt: op nog geen vijf minuten googelen vind ik sites waarop Einstein schizofrenie, bipolaire stoornis ("manisch-depressief"), autisme, obsessief-compulsieve stoornis en ADD worden toegeschreven (en dat is nog als ik zoek zonder specifieke termen).

Omgekeerd geldt trouwens evenmin. De links die ik aanhaalde lijken erop te wijzen dat hoogbegaafdheid geen inherent hoger risico op andere mentale stoornissen meebrengt, dat er geen significante verschillen worden gevonden op het vlak van perfectionisme, en dat hoogbegaafdheid vaak verkeerdelijk wordt gediagnosticeerd als een stoornis.
Maar om een probleem op te kunnen lossen moet je het in de eerste plaats (h)erkennen, en laat dat nu juist zijn wat we hier proberen te doen. (denk ik toch...)
Inderdaad :D Het lijkt mij zeer de moeite waard om te onderzoeken of het niet (h)erkennen van hoogbegaafdheid bij kinderen en adolescenten aanleiding kan geven tot de ontwikkeling van (bijvoorbeeld) een persoonlijkheidsstoornis.
Als het verband tussen persoonlijkheidsstoornissen en hoogbegaafdheid is uitgespit dan kan het probleem van een persoonlijkheidsstoornis behandeld worden. Daar heeft iedereen met dergelijke stoornis recht op, hoogbegaafd of niet.
Eerder omgekeerd: persoonlijkheidsstoornissen komen immers in de gewone populatie ook voor.
(sandra)

Grappig hoe in het geval van de veel psychische stoornissen elke keer hoogbegaafdheid in verband wordt gebracht; waarschijnlijk een hoop wishful-thinking.
wat bedoel je met wishful-thinking? bedoel je hiermee dat er mensen zullen zijn die graag hoogbegaafd willen zijn?
jdr

wat bedoel je met wishful-thinking? bedoel je hiermee dat er mensen zullen zijn die graag hoogbegaafd willen zijn?
Nee, ik bedoel daarmee dat er mensen zijn met een stoornis die ze graag verbinden aan hoogbegaafdheid/hoge intelligentie.

Daarmee willen ze niet perse hoogbegaafd zijn, maar willen ze het imago van hun stoornis voor henzelf en/of anderen opkrikken; het voelt dan minder als een tekortkoming omdat het gerelateeerd wordt aan een benijdenswaardige eigenschap.

-edit- Denk ik...
Symone

Iemand die hoogbegaafd WIL zijn, weet niet voldoende wat het inhoudt :D .

(Het zou hetzelfde zijn om te zeggen: "Ik wou dat ik blind was, want dan was mijn gehoor beter ontwikkeld.")

Maar goed, om even in te haken op de discussie over hoogbegaafdheid in relatie tot persoonlijkheidsstoornissen:

In mijn optiek worden enkel díe mensen gediagnosticeerd hoogbegaafd bevonden, die tegen problemen aanlopen in hun dagelijkse leven. Problemen zijn immers reden tot onderzoek en analyse. Er lopen genoeg hoogbegaafden in Nederland (en daarbuiten uiteraard) rond, die dit niet van zichzelf weten. Zolang er geen problemen zijn, is er geen reden tot diagnosticering. Eenmaal in de molen van analyse en onderzoek, is de kans natuurlijk groter dat er naast hoogbegaafdheid tevens een persoonlijkheidsstoornis wordt gevonden. De vraag is wellicht of een persoonlijkheidsstoornis ontwikkeld kan worden (door bijv. hoogbegaafdheid) of dat het een genetisch, biologisch gegeven is?

Terug naar “Psychologie en Sociologie”