Nee. Of althans ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat als je een .zip uitpakt, dat er dan een .exe (of ander uitvoerbaar) bestand uitkomt wat automatisch meteen wordt gestart, dat bestaat dus niet. Althans niet voor alle gangbare archive formaten zoals zip, rar, 7z, enzovoort. Kan natuurlijk niet uitsluiten dat er bepaalde obscure compressieformaten bestaan waar dat wel mee kan, maar die lijken me dan een kort leven beschoren (en in de praktijk zal ook geen hond zulke formaten ondersteunen, dus niemand zou zoiets uberhaupt uitpakken).Dat wist ik niet, Rogier. Maar bestaan er dan geen auto-executables,
Niet verwarren met self-extracting archives: dat zijn geen zip's of rar's, maar gewoon .exe's. Die bevatten dan een ingebouwd .zip of .rar archief wat ze uitpakken als je de .exe start. Handig voor mensen die geen uitpakprogramma hebben geinstalleerd, maar het is wel een executable, dus daar kan allerhande kwaadaardige rotzooi in zitten.
Ja, die bestaan zeker, alleen dan is het dus geen .zip bestandof bestanden met dubbele extensie (bestand.zip.exe), waarbij .exe verborgen is?
Beginners weten dat lang niet altijd te herkennen dus daar kunnen ze wel de fout in gaan. Bijzonder lelijk dat er ooit iemand bij Microsoft heeft bedacht dat het handig was om dat verbergen van extensies default AAN te zetten