Ik heb toch echt een beetje het idee dat dit hele probleem (vooral in schaal) zich beperkt tot een zeer kleine groep besturingssystemen.
Ik weet het zo net nog niet. Er zijn echt veel mensen die zich totaal geen zorgen maken over veiligheid. Ze kopen dan een nieuwe Windows pc en verlengen dan hun antivirus abonnement niet nadat die verloopt na een half jaar. Ze downloaden dan bijvoorbeeld veel muziek via p2p en letten dan totaal niet op. Ze zien totaal geen kwaad in het openen van een "liedje" van 100kB en blijven dan maanden met het virus zitten.
Als ik soms bij anderen kom dan merk ik dat hun computer regelmatig erg lang bezig is met 'scannen' elke keer dat ze een applicatie starten of files openen... Ik kan mij voorstellen dat ze hier wellicht aan gewend zijn geraakt, maar persoonlijk vind ik dit storend genoeg om mij er aan te ergeren.
Kan ik me wel voorstellen als je Linux gewend bent, maar velen merken het niet eens of weten niet dat het sneller kan. Velen (net als ik) nemen dit echter voor lief, omdat Linux voor hen simpelweg absoluut (nog) geen waardig vervanger is voor Windows. Het is leuk dat het gratis is, maar ik ben niet bereid om de helft van m'n mogelijkheden en gebruikersgemak in te leveren voor een beetje snelheid.