Jan van de Velde schreef:Goed, vervolgvraag......
Wat gebeurt er als ik die afzender blokkeer, d.w.z. het bericht op de zwarte lijst van mijn spamfighter zet? Blokkeer ik dan mezelf?, m.a.w.
1) als ik mezelf een mailtje stuur (doe ik nog wel eens vanaf een andere computer), komt dat dan ook op de zwarte lijst?
2) werkt spamfighter zo dat als ik mezelf blokkeer, dat dan na verloop van enige tijd de computers van mensen die ook spamfighter hebben mijn adres als een spamadres gaan beschouwen en dus gaan blokkeren? Of zitten die systemen anders in elkaar?
De eerste vraag is moeilijk in te schatten. Ik ken de werking van spamfighter niet, als die enkel op de afzender blokkeert dan zouden emails die je zelf verstuurt direct naar de spamonderwereld gezonden worden, maar ik vermoed dat deze net iets geavanceerder is. Er zijn technieken om te achterhalen of een afzender wel degelijk het juiste adres gebruikt (zie maar naar hotmail, daar krijg je nu ook een waarschuwing wanneer iemand een e-mailadres opgeeft als verzender die hij niet bezit!). Dus daar kan ik niet 100% zeker een antwoord op geven, maar ik schat eerder in van niet.
Je vraag 2 is zeker duidelijk te beantwoorden, als slechts 1 iemand je e-mailadres rapporteert zal je niet worden opgenomen in de blacklist, anders zou het nogal makkelijk zijn om ook het e-mailadres van je buur in deze spamfilter te krijgen
Er moet altijd een groot aantal gebruikers zijn die een bericht als spam markeren.