Ruben01
Artikelen: 0

Ad hoc hulphypothesen

Ik heb deze middag examen van filosofie en heb nog de volgende vraag.

In mijn cursus staat:

Het is mogelijk een theorie aan het falifisieerbaarheidscriterium te onttrekken door het invoeren van een ad hoc hulphypothese. Hierdoor boet de theorie wel in aan wetenschappelijk karrakter.

Kan er iemand mij ad hoc hulphypothesen zo simpel mogelijk uitleggen ?
Klintersaas
Social:

Re: Ad hoc hulphypothesen

Een ad-hochulphypothese is een hypothese die wordt aangenomen om ervoor te zorgen dat een theorie niet gefalsifieerd kan worden. Het is een manier om zaken te verklaren die de oorspronkelijke theorie zouden kunnen weerleggen. Deze hulphypotheses zijn niet erg wetenschappelijk en worden voornamelijk gebruikt in de pseudowetenschap.

Een voorbeeld van een ad-hochulphypothese vinden we in de pseudowetenschappelijke bioritmetheorie:

Zeer veel personen passen niet in de patronen die voorspeld worden door de bioritmetheorie. I.p.v. dit te zien als bewijs voor de onjuistheid van deze theorie, verzinnen de aanhangers van deze theorie gewoon een nieuwe klasse mensen: de aritmische mensen.

Zie ook hier en hier.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Ruben01

Bedankt Klintersaas, dat voorbeeld maakt het helemaal duidelijk.

Hopelijk krijg ik straks op het mondeling examen daar een vraag over :D .
Ruben01

Klintersaas, ik wil je nog eens extra bedanken !!

Nu kreeg ik toevallig en kans tijdens het mondeling examen om het ad hoc hulphypothesen systeem er even tussen te vermelden. Zo heb ik een vraag kunnen uitlokken die ik natuurlijk perfect kon beantwoorden.

De docent was onder de indruk van mijn antwoord :D .
Klintersaas
Social:

Erg graag gedaan. Ik vind het ongelooflijk leuk voor je.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Terug naar “Kennisleer, logica en wetenschapsfilosofie”