Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Raga
Lorentziaan
Artikelen: 0

Pilot

Hoi,

weet iemand waar het woord pilot etymologisch vandaan komt?

En dan wel pilot in de betekenis van proefproject of proefaflevering

Bedankt
Raga
ypsilon

Re: Pilot

De etymologie van "pilot" in de betekenis van proefaflevering (je kan het woord trouwens ook in het Nederlands gebruiken: "pilootaflevering"), verschilt niet van die van hetzelfde woord voor vliegenier:
The pilot of an aircraft speeding through the air and the pilot of a watercraft plowing through the water both drag an etymological foot on the ground. Surprisingly enough, considering its modern contexts, the English word pilot can be traced back to the Indo-European root *ped-, meaning "foot." From the lengthened-grade suffixed form *pēdo- came the Greek word pēdon, "blade of an oar," and in the plural, "steering oar." In Medieval Greek there is assumed to have existed the derivative *pēdōtēs, "steersman," which passed into Old Italian and acquired several forms, including pedota, and pilota, the form that was borrowed into Old French as pilot. English borrowed the word from French, and as pilot it has moved from the water to the air, first being recorded in 1848 with reference to an airborne pilot—a balloonist.

The American Heritage® Dictionary of the English Language, Fourth Edition

Copyright © 2006 by Houghton Mifflin Company.

Published by Houghton Mifflin Company. All rights reserved.
Analoge voorbeelden zijn o.a. "pilot light" en "pilot experiment". Deze woorden zijn allemaal gebaseerd op dezelfde basisbetekenis van het woord "pilot":
TRANSITIVE VERB: Inflected forms: pi·lot·ed, pi·lot·ing, pi·lots

2. To steer or control the course of.

ADJECTIVE:

1. Serving as a tentative model for future experiment or development: a pilot project.

2. Serving or leading as guide.

The American Heritage® Dictionary of the English Language, Fourth Edition. Copyright © 2000 by Houghton Mifflin Company. Published by the Houghton Mifflin Company. All rights reserved.
Raga
Lorentziaan

Hoi,

dit had ik zelf ook gevonden.

Ik had mijn vraag niet duidelijk gesteld, ik bedoelde eigenlijk dit:

Pilot betekent oorspronkelijk vliegenier/bestuurder/etc.

Maar op een gegeven moment is men pilot in de betekenis van proef/test gaan gebruiken.

Ik vroeg me af waar dat nou precies vandaan komt,

omdat pilot in de betekenis van vliegenier/bestuurder niet echt iets met proef/test te maken heeft.
Raga
ypsilon

Zoals je kan zien heb je vanuit de tweede betekenis van de werkwoords- en adjectieve vorm wat meer speling om over te gaan van "piloot" naar "test". Verder zou ik durven gokken dat test pilots er ook voor iets tussen zitten.

PS: This reminds me of Pulp Fiction :D

PPS: Misschien had je het al opgemerkt, maar je avatar is dezelfde als die van gebruiker Ruben01, dat kan verwarrend zijn.
Raga
Lorentziaan

ja, ik vermoedde al zoiets met test pilots maar op internet kon ik er geen bronnen van vinden.

Ik ben trouwens net 2 uur lid en zit nu op mijn werk, maar als ik dalijk thuis gooi ik mijn eigen avatar erop :D
Raga
ypsilon

ja, ik vermoedde al zoiets met test pilots maar op internet kon ik er geen bronnen van vinden.
Het is niet altijd goed te duiden waar bepaald woordgebruik vandaan komt. Van "voet" is men kennelijk overgegaan naar "stuur" en "stuurman" (op zich ook niet overduidelijk) en vandaar naar de bestuurder van auto's en vliegtuigen (we associëren "piloot" vandaag helemaal niet meer met zeelui). Een pilootproject is trouwens een project dat nog niet helemaal van de grond is gekomen. Mogelijk komt over dit taalgebruik nog wat uitleg.
Ik ben trouwens net 2 uur lid en zit nu op mijn werk, maar als ik dalijk thuis gooi ik mijn eigen avatar erop :D
Oké :D Welkom trouwens.
Raga
Lorentziaan

Dank je :D
Raga
Klintersaas
Social:

Vergeet ook niet de invloed van het Frans. 'Pilote' wordt daar ook in dezelfde context gebruikt. Ik heb nu echter jammer genoeg geen tijd om hier meer achtergrondinformatie bij te zoeken.

PS: Ook een hartelijk welkom namens mij.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Raga
Lorentziaan

dank je :D

ik heb al geruime tijd rondgekeken op de diverse fora hier,

en vond het ook eens tijd om wat bij te dragen.
Raga
Rhiannon
Moderator
Social:

Vergeet niet dat de oorspronkelijke betekenis van het Engelse woord pilot "loods, gids of geleider" is, dan wordt het gebruik van het woord pilot in de zin van proef al duidelijker. Een "pilot"aflevering wordt dus gebruikt om een bepaalde reeks in de goede richting (namelijk de gunst van de kijker of luisteraar) te loodsen.
Contra principia negantem disputari non potest.

Terug naar “Taalkunde”