Vorige week trof mij het opmerkelijke bericht in de NRC dat de New York Times Hillary Rodham Clinton zou steunen in haar race voor het presidentschap. Ik heb een abonnement op die krant, dus dat was snel na te gaan en inderdaad stond er een stuk in dat positief voor de Billary race stemde. Anderen en de NYT zelf eveneens stellen echter vast, dat er in de Amerikaanse media sprake is van een love affair van de media met Barack Obama. De term Billary Race komt ook van de NYT, maar afgezien van dit soort taalspitsvondigheden is de verslaggeving objectief, uitputtend gedetailleerd en kent tevens voor- en tegenstanders van om het even elke uitkomst.
Daarbij stuit men soms op schier onoverkomelijke zwakheden van alle kandidaten, behalve bij John Edwards en Barack Obama. Wat mij dan ook het ideale Democratische koppel lijkt om de Republikeinen verpletterend te verslaan. Ook Hillary ontkomt niet aan de kritische benadering en in het artikel van 27 jannuari 2008 The Billary Road to Republican Victory wordt helder dat er van een bevooroordeelde steun voor Hillary bij de NYT geen sprake is.
Artikel uit de NYT van 27-01-2008
Het NYT-artikel op internet staat vol koppelingen naar ander artikelen, ook uit andere kranten zoals de Washington Post, waar de teneur onmiskenbaar wordt versterkt. Hillary zegt dat haar geschiedenis en achtergrond zo diep zijn onderzocht en beproefd door de Republikeinse tegenstanders dat er in haar geval geen verrassingen meer te verwachten zijn, implicerend dat Barack Obama zoveel meer kwetsbaar is, dat er dan allerlei lijken uit diverse kasten zullen vallen. Maar aanvallen vanuit de Billaryhoek, dat Obama een zwarte junky is, dat hij aanhanger is van Ronald Reagan, dat hij net als zijn vader een moslim is, zijn door Obama met succes gepareerd en juist deze verdachtmakingen hebben het Billarykamp in diskrediet gebracht, hoewel degenen die dergelijke verdachtmakingen in omloop brengen, met uitzondering van de gewezen president zelf, na gedane zaken worden afgevoerd uit het campagneteam. Dan volgen er verontschuldigingen van Hillary samen met de verzekering dat dergelijke roddels over haar niet te verwachten zijn.The Republicans are not going to have any compunctions about asking anybody anything, Mrs. Clinton lectured Mr. Obama. Maybe so, but Republicans are smart enough not to start asking until after she has secured the nomination.
Not all Republicans are smart enough, however, to recognize the value of John McCain should Mrs. Clinton emerge as the nominee. Hes a bazooka aimed at most every rationale shes offered for her candidacy.
In a McCain vs. Billary race, the Democrats will sacrifice the most highly desired commodity by the entire electorate, change; the party will be mired in déjà 1990s all over again. Mrs. Clintons spiel about being tested by her 35 years of experience wont fly either. The moment she attempts it, Mr. McCain will run an ad about how he was being tested when those 35 years began, in 1973. It was that spring when he emerged from five-plus years of incarceration at the Hanoi Hilton while Billary was still bivouacked at Yale Law School. And can Mrs. Clinton presume to sell herself as best equipped to be commander in chief on Day One when opposing an actual commander and war hero? I dont think so.
Al enige tijd heb ik daarom het idee, en dat sprak ik ook al eerder uit op dit forum, dat de enige manier voor de Democratische parij om de presidentsverkiezingen te verliezen is, Hillary tot de Democratische kandidaat maken. Zodra Hillary in de keuken verschijnt slaat de vlam in de pan. Het aanrecht mag dan het recht van de vrouw zijn, voor Hillary moet de weg naar die keuken worden toegesloten. In het Republikeinse vuur zal ze spoedig zijn opgebrand. Jammer, maar je ziet het aankomen.
Ongetwijfeld is niet iedereen het met Frank Rich, de schrijver van dit artikel eens. Dan wil ik deze visie wel verdedigen en daarmee de discussie op dit forum over de presidentsverkiezingen in de USA openen.
De kandidaat van mijn eigen voorkeur is John Edwards en die zal het ook niet halen, want die is zo progressief links - vergelijkbaar met Wouter Bos - dat hij bij de doorsnee Amerikaan als wereldvreemd overkomt. Het koppel Kerry-Edwards werd echter de vorige keer ternauwernood van het presidentschap afgehouden en behaalde ongeveer een miljoen stemmen meer dan de zittende president. Kerry steunt Barack Obama net als de Kennedyclan. Obama steunde indertijd ook de kandidatuur van Kerry. Mocht Barack Obama de kandidatuur voor zijn partij winnen dan voorspel ik dat hij met Edwards als running mate een landslide overwinning zal behalen en een langdurig overwicht voor de Democraten zal veiligstellen, waardoor de Amerikaanse politiek inderdaad een totaal ander gezicht krijgt dan onder de Republikeinen.