Leuk topic!
Laat ik alvast zeggen dat ik niet spreek namens alle hoogbegaafden, alleen uit mijn eigen ervaringen.
Hoogbegaafden hebben al op een vroege leeftijd last van cognitieve en sociale faalangst.
Cognitieve faalangst: Angst voor slechte leerprestaties
Sociale faalangst: Angst voor de omgang met anderen.
Zeker wanneer ze op jonge leeftijd niet de juiste begeleiding krijgen. Krijgen ze deze niet, dan worden ze opstandig en met 1 vinger in de neus doorlopen ze de opleiding met gemak. Ook kunnen ze men zodanig manipuleren waar Bush nog een puntje aan kan zuigen.
Ook als de intelligentie niet wordt gestimuleerd, ontwikkelen kinderen vaak op jonge leeftijd slechte werkgewoonten. Ze denken soms dat zij dom zijn, worden faalangstig en gaan onderpresteren. Faalangst kan, net als onderpresteren, soms tot in de volwassenheid doorwerken. Zoals in mijn geval...
Het ligt er ook aan hoe een hoogbegaafde kind zijn zelfbeeld ontwikkelt.
Meestal wordt een zelfbeeldontwikkeling geblokkeerd door:
* verwachtingspatroon vanuit de omgeving
* Laag zelfvertrouwen
* Kleine foutjes maken zien als persoonlijk falen
* bevestiging nodig hebben dat ze goed zijn zoals ze zijn
Wij denken vaak over nogal zware onderwerpen en kunnen daar erg verdrietig over zijn.
In mijn geval vroeg een leraar op de basisschool: "Je hebt 1 dag de kans om de wereld te veranderen, hoe zou je dat doen? Denk er maar over na." Ik antwoordde de volgende dag: "weg met geld".
Iedereen keek mij verbaasd aan alsof ik een doodzonde had begaan en of ik niet goed wijs was, behalve de leraar dan. Ik werd daar wel verdrietig om, want ik vond (nu nog steeds) dat ik bij het juiste eind heb en ook de leraar was het met mij eens
Doordat we soms overgevoelig reageren, worden we vaak als emotioneel klein gezien. Maar wat men niet begrijpt, is dat wij veel sneller de logica van iets in kunnen zien...
Net als een klein hoogbegaafde kind die huilt wanneer die op een schoolreisje gaat. Meeste volwassenen denken dan iets in de trend van: Wat loop je nou te blerren?
Maar dan weer begrijpen ze niet dat zo'n kind veel verder kijkt dan hun neusje lang is. Komt het wel goed met mijn ouders, zijn ze veilig, blabla