Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0

Komeetstaartlezen

Zomaar een uitzoekertje voor de zondagavond:

1) in welke richting moet je de zon zoeken?

In de richting
  1. A,
  2. B,
  3. C,
  4. D,
  5. E,
  6. F,
  7. nog anders
  8. valt niks van te zeggen
komeetstaart
komeetstaart 852 keer bekeken
2) In welke richting vliegt deze komeet?

In een richting ergens tussen .... en ..... (kies 2 pijlen)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Kraus

Re: Komeetstaartlezen

1. De zon moet je zoeken in de richting van C (de staart van een komeet is altijd van de zon afgekeerd).

2 de bewegingsrichting is tussen E en B (de lengte van de heldere vlek is de belichtingstijd?)
Jan van de Velde
Moderator

Ik ben het niet helemaal met Kraus eens, en de lengte van de heldere vlek kan vollgens mij niks met belichtingstijd te maken hebben, want dan zou de blauwe ionstaart ook veel breder zijn. De foto is trouwens door mij van internet geplukt, niet zelf getrokken (I should be so lucky :D )
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Klintersaas
Social:

Is het toevallig een afbeelding van Hale-Bopp (één van de weinige kometen die ik ken)? Ik neem aan dat de witte staart de stofstaart is en de blauwe de plasmastaart (= ionenstaart).

1) Ik ga ook voor C, aangezien - zoals Kraus reeds zei - de plasmastaart steeds van de zon af wijst.

2) Ik vermoed dat de komeet in een richting tussen A en C vliegt, gezien de richting van de stofstaart.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Jan van de Velde
Moderator

Ik ben het ook niet helemaal met Klintersaas eens.

Vraag 2 is dan toch nóg moeilijker dan ik dacht. Voor een aantal van mijn 4vmbo-kaderleerlingen ben ik een een serie opdrachten sterrenkunde aan het schrijven (het is vakantie hè, en dat betekent hard werken.....), en deze vraag komt uit de opdracht "Kometen en meteoroïden".

Ik vond hem te lastig voor een microcursusje op dat niveau, en voor mijn leerlingen heb ik hem dus versimpeld door er een baan zonder richting in te tekenen, en ze alleen maar de richting op die baan te laten bepalen.

Na deze twee reacties begin ik me af te vragen of ik het dan wel zélf goed door heb....... :D

TROUWENS, ALS JE EEN RICHTNG TUSSEN TWEE PIJLEN WIL AANDUIDEN, ZEG ER DAN EVEN BIJ AAN WÉLKE KANT TUSSEN DIE TWEE PIJLEN.

TUSSEN e EN b KUN JE BIJVOORBEELD ALLE KANTEN OP ;)
Klintersaas
Social:

Na deze twee reacties begin ik me af te vragen of ik het dan wel zélf goed door heb....... :D
Wat denk je dan zelf?
TROUWENS, ALS JE EEN RICHTNG TUSSEN TWEE PIJLEN WIL AANDUIDEN, ZEG ER DAN EVEN BIJ AAN WÉLKE KANT TUSSEN DIE TWEE PIJLEN.
Goed, mijn antwoord op vraag 2:

Tussen A en C, weg van de stofstaart.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Jan van de Velde
Moderator

Wat denk je dan zelf?
nieuwe deelnemers NIET spieken hieronder:

Verborgen inhoud
volgens mij in een richting ergens tussen B en F, aan de A-kant.

De stofstaart moet volgens mij, gezien in de bewegingsrichting van de komeet, altijd een beetje "achter de ionstaart aanhobbelen" . Een richting tussen B en A lijkt mij het waarschijnlijkst, gezien de hoek tussen stofstaart en ionstaart.

Een richting tussen B en C sluit ik vanwege dat door mij vermeende "achteraanhobbelen" uit, en alle richtingen tussen c-d-e-f ook. F zelf is uitgesloten, de komeet zou dan precies récht van de zon weg moeten bewegen. Eens ze die afstand tot de zon heeft dat dat er een beetje op begint te lijken heeft ze geen staarten meer volgens mij.
Klintersaas
Social:

Jan van de Velde schreef:
Verborgen inhoud
volgens mij in een richting ergens tussen B en F, aan de A-kant.

De stofstaart moet volgens mij, gezien in de bewegingsrichting van de komeet, altijd een beetje "achter de ionstaart aanhobbelen" . Een richting tussen B en A lijkt mij het waarschijnlijkst, gezien de hoek tussen stofstaart en ionstaart.

Een richting tussen B en C sluit ik vanwege dat door mij vermeende "achteraanhobbelen" uit, en alle richtingen tussen c-d-e-f ook. F zelf is uitgesloten, de komeet zou dan precies récht van de zon weg moeten bewegen. Eens ze die afstand tot de zon heeft dat dat er een beetje op begint te lijken heeft ze geen staarten meer volgens mij.
Ook hier geldt voor nieuwe deelnemers: niet kijken!

Verborgen inhoud
Ik blijf voorlopig bij mijn mening: tussen A en C, aan de kant van B. Meer nog, ik vermoed dat de komeet precies in de richting van B beweegt. Ik heb een document opgesnord dat mijn gelijk lijkt te bevestigen:
  • gas tail: straight and wispy; gas in the coma becomes ionized by sunlight, and gets carried away by the solar wind to form a straight blueish "ion'' tail. The shape of the gas tail is influenced by the magnetic field in the solar wind. Gas tails are pointed in the direction directly opposite the sun, and can extend 108 km.
  • dust tail: dust is pushed outward by the pressure of sunlight and forms a long, curving tail that has a much more uniform appearance than the gas tail. The dust tail is pointed in the direction directly opposite the comet's direction of motion, and can also extend 108 km from the nucleus.

Jan van de Velde
Moderator

Ook hier geldt voor nieuwe deelnemers: niet kijken in de verborgen inhoud!!
Verborgen inhoud
The dust tail is pointed in the direction directly opposite the comet's direction of motion
Volgens mij neem je dit te letterlijk, en staat het er zelfs helemaal fout. Dit geldt in elk geval al helemaal niet als de komeet zich direct in de korte bocht achter de zon bevindt, dan staat die staart echt niet net als de baan vrijwel loodrecht op de zonnestraling. Dat kan gewoonweg niet.
Hans Sterling

Nieuwe deelnemers,niet lezen s.v.p!

Verborgen inhoud:
Spoiler: [+]
Denken jullie nou echt dat nieuwe deelnemers dit niet zullen lezen?
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."
Kraus

Afbeelding

Dat de grote witte vlek de belichtingstijd weergeeft wordt eigenlijk weersproken door het feit dat de sterren op de achtergrond vrijwel puntvormig zijn.
Jan van de Velde
Moderator

Hans Sterling schreef:Nieuwe deelnemers,niet lezen s.v.p!

Verborgen inhoud:
Spoiler: [+]
Denken jullie nou echt dat nieuwe deelnemers dit niet zullen lezen?
och: iemand die er zelf over op onderzoek wil in elk geval niet, en dat is de doelgroep

verder bedraagt de hoofdprijs geen 10 000 euro :D , dus wat maakt het uit?

Terug naar “Ruimtefysica”