Ga er vanuit dat de VVD de enige partij is die de bedrijfsbelasting wil verlagen
Ga er vanuit dat... Zo sluipt er toch nog weer een vooroordeel in je betoog om deze een basis en een bepaalde zeggingskracht te kunnen geven.
Einde discussie
Daar wil ik jou -na het voorgaande gezegd te hebben- graag gelijk in geven.
ypsilon schreef:Het is ondoenbaar om op elk aspect van de intussen lang geworden discussie over vooroordelen (die de kern van de discussie raakt) te reageren d.m.v. quotes. Ik geef dus, met permissie, even mijn visie weer.
Het lijkt me duidelijk dat iedereen in zekere mate subjectieve oordelen velt. Maar we moeten trachten deze subjectiviteit een plaats te geven. Hoe dat moet, is een moeilijke vraag en een nog moeilijker oefening, maar we zullen ze hoe dan ook moeten maken. Ik vind deze subjectiviteit echter niet hetzelfde als een vooroordeel.
Nabob haalde eerder al aan dat vooroordelen voordelen hebben. Ik weet dat nog zo niet.
Ik weet het wel.
De discussie over vooroordelen raakt namelijk inderdaad de kern van de problematiek t.a.v. het cultuurrelativisme. Deze discussie heeft echter telkens weer de neiging om vast te lopen in de modder van rationele, objectieve en universalistische waarheidsuitspraken, oftewel de epistemologie. Dat is het kompas waar deze problematiek zich hier tot dusverre op richt. Meermalen heb ik aangegeven dat dit een weinig vruchtbare houding is om tot een vergelijking van culturen te komen. Met gebruikmaking van een aantal inzichten van de filosoof Hans Georg Gadamer (1900-2002) wil ik mijn pleidooi voor het nut van het vooroordeel kracht bijzetten. Allereerst is het van belang om ons te realiseren dat Gadamers hermeneutiek zich toespitst op het verstaan van de geschiedenis, maar ik wil zijn visie hier vooral aandragen om tot een hermeneutische cultuurkritiek te komen.
Nu de theorie stapsgewijs:
-De filosoof Kant heeft de voorwaarden gesteld waaronder kennis van de wereld (natuur) mogelijk is. De negentiende-eeuwse filosoof en historicus Wilhelm Dilthey heeft op Kantiaanse wijze geprobeerd een theorie te formuleren (moderne hermeneutiek) waarmee wij tot kennis kunnen komen van het menselijk handelen (o.a. cultuur en geschiedenis). Zie voor een verdere uitleg van de hermeneutiek:
Hermeneutiek
-Gadamer heeft in de 20ste eeuw duidelijk gemaakt dat de hermeneutiek niet een methode is om tot kennis te komen van cultuur en geschiedenis maar veeleer een menselijk karakteristiek is. Hij komt hiertoe door te veronderstellen dat
taal niet een spiegel is van de werkelijkheid zoals deze fungeert in de exacte wetenschappen maar juist deel is van onze menselijke omgeving en handelen. Gadamer verlaat hiermee de epistemologie (kentheorie) en kent de
taal waarmee we normaliter uitdrukking geven aan kennis, een ontologische status toe. Taal is een net zo constituerende factor in ons menszijn als bijvoorbeeld geld, medemensen en natuur.
-Daarmee komt Gadamer ook tot een aanpassing van het begrip ervaring. Ervaring wordt in de exacte wetenschappen gezien als een medium waarmee we de
natuur waarnemen. Deze ervaring drukken we vervolgens weer uit in taal om al dan niet tot zekere kennis te kunnen komen. Ervaring staat hier tussen werkelijkheid en taal in. We hebben net gezien dat Gadamer taal en werkelijkheid niet tegenover elkaar plaatst maar beiden in elkaar laat opgaan. Ervaring wordt hierdoor voortdurend geabsorbeerd in taal en werkelijkheid. Ervaring is i.t.t. de natuurwetenschappen, nooit een momentopname.
-Kentheoretische uitspraken gaan ervan uit dat kennis onafhankelijk is van het kennend subject. Objectiviteit wordt verkregen doordat een subject (bijv. een individu) een bepaalde wetenschappelijke methode toepast. De persoon met al zijn grillen en eigenaardigheden, kortom wat een persoon tot een persoon maakt, doet er in deze methode om tot klare kennis te komen niet toe. Alleen op deze wijze verkrijgen we een onbevooroordeelde positie tav. andere culturen.
-We hebben net gezien dat Gadamer juist een switch maakt van de epistemologie naar de ontologie. Dit heeft de radicale consequentie dat juist de individualiteit van degene die tot een beoordeling van een cultuur probeert te komen er wel toe doet. In cultuurbeschouwingen is het het eigen standpunt dat juist een bewustmaking inhoudt van het bestaan van een 'kloof' tussen de eigen cultuur en andere culturen. We beoordelen de ander altijd op basis van de eigen tradities, autoriteit, ervaringen, preoccupaties, vooroordelen en verwachtingen. Normaal gesproken worden deze gezien als een bron van te vermijden subjectiviteit, in de filosofie van Gadamer is het juist een opening om tot een verstaan van andere culturen te komen. Zie in dit verband het begrip
horizonversmelting:
Horizonversmelting
De conclusie moet als volgt luiden: in de Weltanschauung vanuit de eigen tradities en vooroordelen herkennen wij de ander en worden wij in staat gesteld om tot een
verstaan en begrip van die ander te komen. Het is daardoor de opdracht om tot zelfkennis en zelfaanvaarding te komen om culturen succesvol te vergelijken. Dit alles betekent dan ook niet dat we in deze opdracht tot zelfkennis vervolgens alleen onszelf willen blijven zien (dit is iets anders dan het hebben van vooroordelen) maar veeleer een vertrekpunt (vanuit het vooroordeel) om tot
het vreemde te komen. Zelf veronderstel ik tenslotte dat begrip van een andere cultuur een pragmatische inzet heeft. Het moet iets opleveren dat tot nut dient van de eigen cultuur.
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.