In mijn vroegere studieboeken over sterkteleer (Ludolph/Potma) wordt een uitvoerige uitleg gedaan omtrent proeven met staal.
Er wordt gewag gemaakt over een zg."ware breeksterkte",de optredende trekkracht gedeeld door de ingesnoerde doorsnede vlak voor de breuk van het materiaal.
Dan gaat men over op wat anders omdat men blijft bij de elasticiteitsleer en het bovenvermelde verblijft onder de plasticiteitsleer.
Ik ben nieuwsgierig wat voor "ware breekspanning"is bijv. werd geconstateerd voor gewoon betonstaal (Fe 235,ofwel st.37);ligt die waarde in de buurt van de elasticiteitsmodulus en deze zou zijn vastgesteld als een materiaalconstante mbv. eigen trilling bij vrije oplegging op twee steunpunten.
Verdere gegevens ontbreken.
Bij een andere topic stelde ik een vraag over volumeverandering bij trek/druk en las ergens bij Wiki,dat in een bepaalde fase van een trekproef er ineens een volumeverandering optrad (Poisson komt dan ook in beeld!)
Ik neem aan dat er bij trek/druk door inwendige molecuul-/atoom-verplaatsingen er warmte gaat optreden door wrijving en er daardoor volumetoename plaats vindt.