Moderator: Rhiannon
Met het eerste dat ik een hoop 'ik vind-jes' tegenkom in je voorgaande bericht en geen enkel echt argument.wat bedoel je precies met je laatste 2 berichten?
Lees even dit topic terug, daar staat reeds vermeld dat het een afspraak betreft. Die afspraak is gebaseerd op de normaalverdeling van IQ, 2SD aan de bovenkant maakt de grens 130.
2Ik snap dat het om een afspraak gaat, maar waar staat "2SD" voor?
Hoe erg "achter" DSM-IV loopt weet ik niet precies, maar sowieso valt over persoonlijkheidsstoornissen wel een stuk meer te vertellen. Maar ik denk dat je voor onderzoek wel met deze categorieën moet werken, er zijn weinig alternatieven.Klopt, maar van wat ik begrepen heb, loopt de DSM-IV een beetje achter inmiddels...
(Heb 'm hier wel in de kast staan, overigens.)
Er is geen onderzoek dat daar opwijst. Alle onderzoek laat zien dat er geen enkel verband tussen persoonlijkheid enerzijds en intelligentie anderzijds bestaat. Ondanks deze gegevens menen sommigen dat het toch anders is. Tja, dat mag men vinden, maar men moet dat dan staven met onderzoek, en dat laatste ontbreekt. Als men dan toch volhoudt wordt het een vervelend topic want is het geen wetenschappelijke discussie meer, maar fantaseren.Symone schreef:Ik snap even niet wat dit laatste met hoogbegaafdheid te maken heeft?
En waar gaat de discussie nu om? De vraag was volgens mij of hoogbegaafden een hogere kans hebben om een persoonlijkheidsstoornis te ontwikkelen.
wiki somt ze mooi op zoals ze in DSM staan:Alvorens een dergelijke discussie te voeren, is het wellicht handig om eerst alle begrippen helder te hebben en daar consensus in te vinden.
Wat is een persoonlijkheidsstoornis?
Wat is hoogbegaafdheid?
Sandra mag erover denken zoals zij wil natuurlijk, maar dit is wel een wetenschapsforum, en geen chatbox. Ik denk dat zij en anderen moeite hebben om iets dat tegen hun gevoel ingaat, of tegen iets wat ze altijd voor waar aannamen, los te laten.Omdat Sandra persoonlijkheidskenmerken betrekt bij het begrip hoogbegaafdheid (wat in relatie tot de vraagstelling verwarrend kan zijn) en anderen al spreken van hoogbegaafdheid wanneer het intelligentieniveau bij de bovenste 2,5% hoort (was het niet 2%?) ofwel >130 is....
Die vraag komt op hetzelfde neer als de vraag die je hierboven herhaalt, en het antwoord is dus hetzelfde: er is geen onderzoek dat hier positieve aanknopingspunten voor biedt. Men kan dus stellen dat er geen aanleiding is te denken dat hoofbegaafdheid meer kans (of minder kans) geeft op het ontwikkelen van persoonlijkheidsstoornissen. Ik vraag me trouwens ook af waarom mensen dat wél zouden denken, ik bedoel, wat de logica erachter is. Je zou namelijk hetzelfde kunnen denken voor mensen met beneden gemiddelde IQ scores, of voor mensen met gemiddelde IQ scores. Dan vallen de effecten tegen elkaar weg, en zie je geen verband. Dat lijkt de status quo dan ook.Zou de vraag ook interessant zijn wanneer deze omgebogen wordt naar: Hebben mensen met een IQ>130 meer kans om een persoonlijkheidsstoornis te ontwikkelen?
Dan hebben we vast één begrip getackled...
Symone schreef:Klopt, maar van wat ik begrepen heb, loopt de DSM-IV een beetje achter inmiddels...
(Heb 'm hier wel in de kast staan, overigens.)
De geaccentueerde zin is niet geheel en al waarheid ofzo. Hetkan zijn dat je niet de juiste rapporten zoekt, er vanuit een doctrine alleen de rapporten die het tegendeel zeggen op het internet bereikbaar zijn, het onderzoek nog in volle gang is etc. Wetenschappelijk gezien blijven het dus aannames dat er geen samenhang tussen hoogbegaafdheid en persoonlijkheidsstoornissen is. Het zien van "geen verband" bewijst niet dat er wel of geen verband is...(ow geen persoonlijke aanval hoor, meer dat ik hoop dat je je woorden iets kunt verduidelijken of staven)Die vraag komt op hetzelfde neer als de vraag die je hierboven herhaalt, en het antwoord is dus hetzelfde: er is geen onderzoek dat hier positieve aanknopingspunten voor biedt. Men kan dus stellen dat er geen aanleiding is te denken dat hoofbegaafdheid meer kans (of minder kans) geeft op het ontwikkelen van persoonlijkheidsstoornissen. Ik vraag me trouwens ook af waarom mensen dat wél zouden denken, ik bedoel, wat de logica erachter is. Je zou namelijk hetzelfde kunnen denken voor mensen met beneden gemiddelde IQ scores, of voor mensen met gemiddelde IQ scores. Dan vallen de effecten tegen elkaar weg, en zie je geen verband. Dat lijkt de status quo dan ook.
Sneller vatbaar voor een stoornis:Ik vraag me trouwens ook af waarom mensen dat wél zouden denken, ik bedoel, wat de logica erachter is.
Dat geldt voor wel meer zaken. Neem de evolutietheorie. Vraag is of jou weerlegging dan juist is. Ik denk dat menig psycholoog jou mening/visie net zo hard weer kan weerleggen.Eysenk heeft ooit iets gezegd zoals 'het aantal mensen dat claims maakt over the psychologie van hoogbegaafden is groter dan het aantal mensen dat de moeite doet om zulke claims te verifieren'.
Dan zijn we hier gewoon nérgens mee bezig natuurlijk. Onderzoek kan deze claims wel degelijk verifiëren. En zelfs mét de discussie over de definitie van hoogbegaafdheid, zijn hier nog geen bronnen gepasseerd waaruit blijkt dat er ondubbelzinnig een link is tussen hoogbegaafdheid en persoonlijkheidsstoornissen.Vooral in de psychologie is het nogal moeilijk om hier een beeld bij te schetsen. Wat is waarheid. Is het niet zo dat wat men gelooft vaak de waarheid is.