Tsja er zijn ook al foto-toestellen van credit-card formaat, en met een Visa printje o.i.d zijn die ook heel lastig in een oogopslag van een echte credit-card te onderscheiden. Ook hebben heel veel mensen al camara's op hun mobiele telefoons. Dat lijkt me dus niet echt een etisch probleem.
Je hebt gelijk dat foto's nemen steeds minder opvalt, maar het valt nog altijd op in die zin dat men nog steeds een toestel moet richten. Dat is mijn punt, met zo'n oog zou het totaal niet meer opvallen, je zou het niet eens weten dat je gefotografeerd wordt.
Een röntgen-functie lijkt me dan wel weer problematischer, immers ik denk niet dat je buurmeisje het fijn vind als je bij haar aanbelt en dan dwars door haar kleren heen kan kijken. Maar goed dat valt lastig te controleren. Als er dergelijke cybernetische implantaten komen, denk ik dat er snel een zwarte markt begint te groeien die functies kunnen installeren die niet op de toegestane modellen zouden zitten, en die wellicht ook illegaal zouden zijn.
Dit is een superlogisch gevolg waar ik nog niet aan gedacht had, thx!
Ik denk dat dit onderwerp zodanig toekomstmuziek is, dat we er nu moeilijk aan kunnen. Niet vanuit de idee "we zullen het probleem behandelen als het zich stelt", maar omdat we onmogelijk kunnen zeggen hoe gemakkelijk het allemaal zal zijn om te doen wat jij hier zegt. Daardoor zullen we nu weinig verder komen dan het voorbeeld van Assassinator. Ik geef daarmee geen kritiek op het voorbeeld, maar het is alleen dermate intuïtief, dat we er moeilijk een hele discussie uit kunnen sleuren.
Techniek/technologie evolueert supersnel! Wat is er allemaal niet gebeurd in de laatste 100 jaar, pak de laatste 50 jaar.
Beeld je in waar we staan over nog eens 50/100 jaar.
Doorbraak van het Internet was 10 jaar geleden, kijk wat het Internet is nu, kan jij je nog een leven voorstellen zonder Internet?
Misschien kunnen we het onderwerp enigszins versmallen: moderne (foto- en video-)technologie vs. het recht op privacy?
Zeker een topic waard, maar liefst hier niet, zoals ik al zei is het voor een werk op school en ik zou graag nog wat reacties hebben van andere mensen.
Ook wil ik het niet alleen over foto/video hebben, dit was slechts een voorbeeld.
Een ander voorbeeld kan zijn: het falen van de elektronica. Een elektromagnetische puls kan de elektronica kapot maken. Zorgt dit dan voor nieuwe wapens? Wapens die de vijand blind maken?