eendavid
Artikelen: 0

Re: Zwarte gaten..

We zijn ook wat off topic geraakt dankzij die massa-van-licht-discussie. Om terug te komen op je vraag: "staat het voor onze ogen stil", dan was het antwoord reeds gegeven. Wij zullen, moestan we op één of andere manier kunnen meten wat het foton daar aan het doen is, waarnemen dat het licht op de waarnemingshorizon stil komt te staan. Dat heeft te maken met krommingseffecten van tijd en ruimte. Dergelijke interessante fysica kan je uit de Schwarzschildmetriek halen (allicht is het om te starten interessant om dit uit te zoeken).
devilyo

tnx :D
Jan van de Velde
Moderator

devilyo schreef:Ik zal eens kijken wat al die kreten betekenen...

Want dit gaat boven mij pet!
leuk speeltje over zwarte gaten:

http://www.rug.nl/sciencelinx/blackholegame/index.html

(met dank aan mijn lerarenopleidingsdocent Jan Rasenberg)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
devilyo

leuke site

tnx :D
devilyo

ik zie geen edit knop, dus post ik maar een tweede.

Ik zag op die website dat als een zwart gat tegen een ander zwart gat opbotst, dat deze een zwaarder zwart gat vormt.

Nu ga ik denken... Dit zwarte gat dat daaruit voorkomt, kan nog maar zwarte gaten opslurpen...

Kan op deze manier het helaal niet op geslurpd worden tot 1 enorm zwart gat?

het heelal wordt wel steeds breder etc..

ook zoiets, het heelal is aan het uitdijen. kan een enooorrrmmm zwart gat dit stoppen?

Zeggen ze niet ook zoiets als na een explosie volgt er altijd een implosie? (maar dat is misschien iets te ver van het onderwerp af :D )
hanknosemans

Mocht het licht stil staan dan zou het geen massa meer hebben (fotonen hebben geen rustmassa en bezitten enkel een massa wanneer ze bewegen). Iets wat geen massa heeft kan ook niet aangetrokken worden door een zwart gat natuurlijk :D Het is natuurlijk niet echt een antwoord op je vraag, maar het zet wel aan tot denken :P
Dit is volgens mij niet waar als ik het goed begrijp.

Iets met massa vervormd de ruimte. iets wat in die ruimte beweegt volgt het korste pad door de ruimte. Omdat de ruimte krom is hoeft de korste weg niet rechtdoor te zijn.

Een zwartgat vervormt de ruimte dusdanig, zeg een soort kuil, dat je een grotere snelheid nodig hebt dan de lichtsnelheid om eruit te kunnen ontsnappen. Licht buigt ook af alsgevolg van ruimtevervorming ookal heeft het geen massa.

Mijn vraag is als je op een zwart gat staat en je bouwt een hele grote toren, hoger dan de hierboven genoemde kuil?

Zou je dan zo uit een zwartgat kunnen ontsnappen?
DePurpereWolf

Ja dat kan,

je kunt echter geen hele hoge toren bouwen in een zwart gat.

Er is bijvoorbeeld geen specie of baksteen, om maar wat te noemen.

Niet dat baksteen sterk genoeg is om de kracht van het gat te over komen.

Maar stel, je kunt een toren bouwen op een zwart gat, waarbij die toren zo hoog is, dat de zwaartekracht van het zwarte gat niet sterk genoeg meer is om het licht vast te houden. En stel dat je dit overleefd (er is immers geen atmosfeer) dan kan je uit een zwart gat onstnappen.
devilyo

DePurpereWolf schreef:Ja dat kan,

je kunt echter geen hele hoge toren bouwen in een zwart gat.

Er is bijvoorbeeld geen specie of baksteen, om maar wat te noemen.

Niet dat baksteen sterk genoeg is om de kracht van het gat te over komen.

Maar stel, je kunt een toren bouwen op een zwart gat, waarbij die toren zo hoog is, dat de zwaartekracht van het zwarte gat niet sterk genoeg meer is om het licht vast te houden. En stel dat je dit overleefd (er is immers geen atmosfeer) dan kan je uit een zwart gat onstnappen.
en dan zou je in wezen sneller dan het licht gaan omdat het licht nog steeds (stilstaat) in het zwarte gat is ^^ :D
eendavid

Hoezo dat kan? Het zal aan mij liggen, maar ik zie niet goed in wat de aanwezigheid van een toren met verwaarloosbare massa verandert aan de onmogelijkheid om over de horizon te reizen.
hanknosemans

bedankt voor de reactie.

op zich wel cool. je zou dan ook via die toren massa weer uit het zwart gat kunnen halen en de ruimte in schieten en zo het zwarte gat uit de put halen zodat het geen zwart gat meer is :D

trouwens, kan een zwart gat zo zwaar worden dat de ruimtetijd scheuren begint te vertonen? :P
HosteDenis

hanknosemans schreef:bedankt voor de reactie.

op zich wel cool. je zou dan ook via die toren massa weer uit het zwart gat kunnen halen en de ruimte in schieten en zo het zwarte gat uit de put halen zodat het geen zwart gat meer is :D

trouwens, kan een zwart gat zo zwaar worden dat de ruimtetijd scheuren begint te vertonen? :P
Je kunt helemaal geen toren bouwen in een zwart gat. Alle zwaartekracht trekt je naar het middelpunt (lees: enige punt) in het zwarte gat, met een zodanige kracht, dat jouw bakstenen, en jij, en je specie, en dus ook je toren, in *the blink of an eye* (eigenlijk nog veel rapper) tot dat puntdeeltje behoren. M.a.w. je toren zal altijd 0m hoog zijn, en niet kunnen ontsnappen aan het zwarte gat. En je toren zal geen 0,00000000001m hoog zijn, hij zal echt 0m hoog zijn. Een zwart gat is een singulariteit en dus een 0-dimensie.

(Die singulariteit wijst natuurlijk op een relativistische kijk. Geen idee hoe het kwantumdynamisch zit.)

Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."
eendavid

Het punt is zelfs niet dat je het niet kan bouwen, het punt is dat dit niets verandert aan de onmogelijkheid om te ontsnappen uit het zwarte gat (aangezien het zwaartekrachtsveld hetzelfde blijft). Het probleem is dat tijdachtige banen naar binnen zijn gericht, of er nu een toren staat of niet.
hanknosemans

HosteDenis schreef:Alle zwaartekracht trekt je naar het middelpunt (lees: enige punt) in het zwarte gat, met een zodanige kracht, dat jouw bakstenen, en jij, en je specie, en dus ook je toren, in *the blink of an eye* (eigenlijk nog veel rapper) tot dat puntdeeltje behoren.

Denis
He??? Dat klopt toch niet?

Er is toch helemaal geen kracht die je naar het middentrekt? Zwaartekracht is toch niets meer dan ruimtetijdvervorming waar je invalt? Dat puntdeeltje is zo zwaar dat het de ruimtetijd dusdanig vervormt dat de ontsnappingssnelheid groter is dan de lichtsnelheid. En aangezien geen voorwerp sneller kan gaan dan c zal niets uit de zwaartekrachtput kunnen ontsnappen d.m.v. versnelling, zie het plaatje: Afbeelding

Maar als je een toren bouwt of touwladder laat zakken vanuit een ruimteschip vlakbij dan zou je moeten kunnen ontsnappen ookal is de zwaartekracht dusdanig dat licht niet kan ontsnappen.

Als je er vanuit gaat dat een zwart gat in werkelijkheid een echte singulariteit is, wat moeilijk te bevatten is, dan ben ik het met je eens ook al denk ik dat niet.

Denk iemand dat een zwart gat zo zwaar kan zijn dat de ruimtetijd scheurt of dat het laken van ruimte tijd losraakt of wegglijdt?

witte gaten, zwarte gaten, einstein mag ik overvaren?
eendavid

Er is toch helemaal geen kracht die je naar het middentrekt?
Als je strikt het standpunt van de relativist inneemt is er geen kracht. Dat betekent evenwel niet dat er in locale coördinaten geen versnelling is die je wel degelijk naar het middelpunt trekt. Bovendien is er wel een fictieve kracht (zoals de kracht die je ervaart wanneer je in een versnellende auto zit). De toren zou dus wel degelijk in het gat worden getrokken, en ook uit elkaar worden getrokken wegens tidal forces.
Maar als je een toren bouwt of touwladder laat zakken vanuit een ruimteschip vlakbij dan zou je moeten kunnen ontsnappen ookal is de zwaartekracht dusdanig dat licht niet kan ontsnappen.

Aangezien de toren slechts een kleine perturbatie op de metriek zal opleveren is deze uitspraak fout. Probeer aub te onderbouwen waarom je dit denkt, waarschijnlijk komen we dan verder.
Denk iemand dat een zwart gat zo zwaar kan zijn dat de ruimtetijd scheurt of dat het laken van ruimte tijd losraakt of wegglijdt?
Ik heb geen idee wat je bedoelt met een scheur in de ruimtetijd. Hoewel de vergelijkingen deze zijn van een energie die een kromming kan veroorzaken, in balans met een spanning in de ruimtetijd, is deze spanning niet een fysische kracht op de ruimte. Alleszins ben ik niet op de hoogte van enige dynamica die randen op de ruimtetijd kan induceren, en zie ik daar weinig fysische intuitie in.
Poescoedoe

Naar mijn bescheiden mening is een zwart gat een ophoping van stof. Deze stof heeft zijn verbrandingscyclus of ''stof''wisseling doorlopen waardoor het te weinig energie heeft om nog tot verbranding te komen en dus geen licht uit kan stralen of weerkaatsen.

Je kan dit goed zien bij bijvoorbeeld het as van verbrand hout... dit hecht niet meer aan elkaar en klonterd niet meer samen, het blijft los stof.

De aantrekkingskracht van het zwartegat komt louter voort uit het verschil in massa tussen het uitdijende deel van de kosmos en het inkrimpende deel. Je kunt je dit in een beeld voorstellen als een zandloper waarvan het zand naar het andere deel loopt.... kosmisch gezien draait deze zandloper zich om als beide delen gelijke massa hebben.

Dat is de oneindigheid van de kosmos en zie ''Stephen Hawking'' de Big Cruch en Big Bang tegelijker tijd.

Maar vergeet niet dat dit spel niet in een denkbeeld is te vangen daar de kosmos nooit uit beweging is en een denkbeeld altijd gekleurd door e-motie stilstaat. E-motie betekent dan ook uit-beweging en dat is een eigenschap van het zwartegat omdat deze tussen beide delen ligt.

Pascal.

Terug naar “Ruimtefysica”