Hallo, met deze vraag zag ik dus altijd. Zou de zon ooit op branden?
Mvg,
Niels.
Moderators: jkien, Michel Uphoff
. Ik zit me al ongeveer al een paar jaar te verdiepen in ons zonnenstelsel en het heelal. Binnenkort ben ik misshien van plan om een telescoop aan te schaffen.
Punt één brandt de zon niet, maar gloeit ze. Punt twee zal ook over 5 miljard jaar de "brandstof" (waterstof) maar voor een relatief klein deel op zijn. Echter, in het centrum van de zon, waar druk en temperatuur hoog genoeg zijn om kernfusie te bewerkstelligen, zit dan geen waterstof meer maar de meer zwaardere fusieproducten (tegen die tijd praten we over koolstof ). Dat nog verder fuseren levert niet voldoende energie om de boel gaande te houden, bvendien zijn druk en temperatuur daarvoor in onze Zon niet hoog genoeg. Op de plaatsen rondom de kern waar nog wel waterstof is en dus de energetisch gunstige waterstoffusie zou kunnen plaatsvinden zijn druk en temperatuur niet meer hoog genoeg daarvoor, want te ver van de kern vandaan.Mijn leraar van vroeger had het eens uitgelegd en hij beweerde dat de zon nooit op zou branden.
http://sciencetalk.nl/forum/index.php?s...st&p=393138Google Earth heeft sinds een tijdje ook een "sky" optie, moet je maar eens kijken.