Elmo
Artikelen: 0

Re: raadsel ivm zwart gat

Well, you'll find Hawking radiation explained this way in a lot of "pop-science" treatments:

Virtual particle pairs are constantly being created near the horizon of the black hole, as they are everywhere.  Normally, they are created as a particle-antiparticle pair and they quickly annihilate each other.  But near the horizon of a black hole, it's possible for one to fall in before the annihilation can happen, in which case the other one escapes as Hawking radiation.

In fact this argument also does not correspond in any clear way to the actual computation.
Never underestimate the predictability of stupidity...
T-reg

Oké, ik had die informatie van E=-mc² uit 'Introducing: Relativity', maar ik had er zelf ook mijn twijfels over. Mijn laatste verbetering telt dus niet mee.
In fact this argument also does not correspond in any clear way to the actual computation.
Wat wordt hier nu precies mee bedoeld?
Ik vind dit 'n beetje wazig. Kijk, dat wij van een deeltje niet met zekerheid kunnen zeggen of het negatieve of positieve energie bezit, snap ik, maar dat dat deeltje het ZELF niet eens weet. En ook virtuele deeltjes vind ik maar wazige dingen, waar ik me nog minder een voorstelling van kan maken dan van reële deeltjes.

Dat is nu eenmaal het onzekerheidsprincipe. Niet te begrijpen (momenteel toch niet), wel te beschrijven.
You can't predict a fool's behaviour
Elmo

Wat wordt hier nu precies mee bedoeld?
Dat deze redenering (deeltje/anti-deeltje, gevormd op de horizon) niets te maken heeft met de berekening die Hawking uitvoerde om zijn resultaat te verkrijgen.
Never underestimate the predictability of stupidity...
Steabert

Ik moet mijzelf hier verbeteren, want anti-materie blijkt tóch negatieve energie te bezitten (volgens Paul Dirac: E²=m²(c²)², dus E=mc² of E=-mc².)

Kan iemand dit bevestigen. Ik heb hier namelijk mijn twijfels over. Mijn quantummechanica ligt al geruime tijd achter me, maar ik dacht dat als een antideeltje botst met zijn tegenhanger er juist alleen maar energie overblijft. Ik dacht ook dat zij geen antimassa hadden.

je dacht het correct, hoe zou dat komen? :shock:

een antideeltje is inderdaad net zo gewoon als een deeltje, het heeft dezelfde massa als het deeltje en als bv een elektron en een positron samenkomen blijft er enkel energie over, ze vergaan dus niet in het niets!!
DionysuZ

suyver schreef:Hawkingstraling.

Als ik het goed begrijp, is er een deeltje-antideeltje paar wat ontstaat op de waarnemingshorizon van een zwartgat. Ofwel het deeltje of het antideeltje valt vervolgens in het zwartgat en de het andere deeltje wordt uitgezonden in de vorm van Hawkingstraling. Maar dan zou er toch nog steeds massa bijkomen? Of snap ik het niet goed? Een antideeltje heeft dezelfde massa als zijn tegenhanger, dus komt er nog steeds massa bij het zwartgat.

Het deeltje-antideeltje paar wordt aan de rand van het zwarte gat gemaakt. De energie komt uit dat zwarte gat. Als de helft ontsnapt in de vorm van Hawking straling, dan gaat de andere helft terug het zwarte gat in en blijft er dus maar de helft over :shock:
Anonymous

Het antwoord op je vraag lijkt me duidelijk. Zwaartekracht (of, als je het zo wil noemen, gravitonen) kunnen uit een zwart gat ontsnappen. Nou heb ik het verklapt.. Sorry :shock: (kus)
Leuke gast

Dat bedoelde ik inderdaad. Zwaartekrachtsdeeltjes (of golven, wat het ook moge zijn) verplaatsen zich vermoedelijk met de lichtsnelheid, maar ze worden zelf niet door de zwaartekracht tegengehouden!
Erg interessante gedachte gang,

Ik zat ook aan zoiets te denken.

Mijn gedachte hier over is dat informatie zich overal door het universum verspreidt.

Uit een zwart gat komt dus ook informatie, in de vorm van gravitatie.

Zoals als jij hebt bedacht.

Omdat de ruimte in een zwart gat erg opgekropt is, zit er veel informatie in een kleine ruimte. Daarom komt er veel informatie uit zo'n zwart gat, dat zich als een sterk gravitatie veld uit.

Ik heb echter niet het idee dat hierdoor de energie uit een zwart gat gaat afnemen. Anders zou namelijk van iedere massa de energie moeten afnemen, omdat namelijk iedere massa een gravitatie veld uitstraalt.

Ik ben zelf nog niet zo overtuigd dat gravitatie door deeltjes wordt overgedragen, het zou mischien kunnen.

Ik vind het aanemelijker dat gravitatie veroorzaakt wordt door kromming van tijd, door dat massa ruimte ineemt. en waar massa zit, kan zich geen tijd bevinden.

ik vraag me af of gravitatie echt overal door heen kan gaan,

en of gravitatie oneindig klein kan worden, of dat gravitatie een minimum/ maximum heeft.
Bert

Leuke gast schreef:Uit een zwart gat komt dus ook informatie, in de vorm van gravitatie.

Zoals als jij hebt bedacht.

...

ik vraag me af of gravitatie echt overal door heen kan gaan,

en of gravitatie oneindig klein kan worden, of dat gravitatie een minimum/ maximum heeft.
Bij de aanname dat gravitatie uit het zwarte gat kan ontsnappen is het wel noodzakelijk om te beschrijven wat je daar precies mee bedoeld. Gezien de verbinding die je maakt met informatie neem ik aan dat je bedoeld dat een verstoring in de gravitatie kan ontsnappen uit het zwarte gat. Dezelfde theorie die het zwarte gat beschrijft geeft echter ook aan dat verstoringen in de zwaartekracht zich niet sneller kunnen voortplanten dan licht. Ook gravitatie verstoringen kunnen dus niet uit het zwarte gat komen.
Leuke gast

Dezelfde theorie die het zwarte gat beschrijft geeft echter ook aan dat verstoringen in de zwaartekracht zich niet sneller kunnen voortplanten dan licht. Ook gravitatie verstoringen kunnen dus niet uit het zwarte gat komen.
Er komt gravitatie kracht uit een zwart-gat,

de snelheid waarmee deze gravitatie kracht zich voortplant is los van de lichtsnelheid.

Het licht kan een zwart gat niet ontsnappen omdat de ruimte/tijd verbogen is.

De gravitatie kan echter wel uit het zwart-gat ontsnappen, anders zou namelijk het zwart gat geen gravitatie meer hebben.

Het lijkt er dus op dat gravitatie kracht niet verbogen kan worden door de ruimte tijd kromme.

Ik ben niet echt een natuurkundige, dus ik zou het ook fout kunnen hebben.
Ook gravitatie verstoringen kunnen dus niet uit het zwarte gat komen.
Als dit echt zo is, dan zou dit kunnen betekenen dat een maximale grens van gravitatie kracht bestaat in ons universum. net als de lichtsnelheid.
peterdevis

Leuke gast,

Gravitatie IS vervorming van de ruimte. De term onstnappen uit is hier dus niet van toepassing. Vergelijk het met een rubber vel waar je een kuiltje in duwt. De vervorming die optreedt (vgl met gravitatie) verplaatst zich met eindige snelheid. De vervorming van de ruimte verplaatst zich tegen de lichtsnelheid.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"
Bert

Bert schreef:Dezelfde theorie die het zwarte gat beschrijft geeft echter ook aan dat verstoringen in de zwaartekracht zich niet sneller kunnen voortplanten dan licht. Ook gravitatie verstoringen kunnen dus niet uit het zwarte gat komen.
Er komt gravitatie kracht uit een zwart-gat,

de snelheid waarmee deze gravitatie kracht zich voortplant is los van de lichtsnelheid.

Het licht kan een zwart gat niet ontsnappen omdat de ruimte/tijd verbogen is.

De gravitatie kan echter wel uit het zwart-gat ontsnappen, anders zou namelijk het zwart gat geen gravitatie meer hebben.
Let op wat de oorspronkelijke vraag is waar dit topic mee begint en vooral op het antwoord van de topicstarter op 12 maart 2004. Wat daar gesteld wordt is onjuist want er kan geen verstoring van de gravitatie uit het zwarte gat komen (maar uiteraard is het zwarte gat wel degelijk omgeven door een zwaartekrachtveld).

Terug naar “Ruimtefysica”