Het mechanisme laat niet toe dat de rol ook in y-richting beweegt. De rol beweegt alleen naar links en naar rechts bij beweging van de zuiger. Aan deze rol zit dan weer een hefboom die iets onder punt A scharnierd. Dus de rol beweegt niet in y-richting.
Gelukkig. Daar ging ik namelijk ook vanuit, totdat je de volgende uitspraak deed.
De rol transleert inderdaad ook in x-richting, maar ondervind door de curve een versnelling in y-richting.
Maar goed, nu is dus duidelijk dat de beweging van de rol zuiver in x-richting is en dat de rol dus
geen beweging en dus
geen versnelling in y-richting ondervindt.
Dan is het volgens mij een kwestie van de verticale versnelling van de zuiger omzetten in een horizontale versnelling van de rol. Die is afhankelijk van de curve. Kijk eerst eens wat de rol zou doen als de curve een rechte lijn zou zijn. Door de geometrie zit er een verhouding tussen horizontale verplaatsing en verticale verplaatsing (teken desnoods even). Diezelfde verhouding geldt ook voor de snelheden en versnellingen.
Je komt dan op:
\(s_{rol}=\frac{s_{zuiger}}{tan \theta}\)
,
\(v_{rol}=\frac{v_{zuiger}}{tan \theta}\)
en
\(a_{rol}=\frac{a_{zuiger}}{tan \theta}\)
.
Bij een curve varieert die tan(θ) natuurlijk en kun je hoogstens spreken van de raaklijn aan de curve. De helling van die raaklijn (=afgeleide van de functie van de curve) is dan afhankelijk van de positie van de zuiger (of van de tijd, zoals je wilt). Als die curve bijvoorbeeld een cirkelbaan is, dan gaat het volgens mij als volgt:
Voor die curve geldt
\((x-R)^2+y^2=R^2\)
ofwel
\(y=\sqrt{R^2-(x-R)^2}\)
helling raaklijn=tan(θ)=
\(\frac{dy}{dx}\)
Als ik dit impliciet differentieer, kom ik op
\(\frac{dy}{dx}=\frac{R-x}{y}\)
Maar ik wil x elimineren (is tenslotte functie van y en dus de zuigerpositie), dat kan aangezien
\((x-R)^2+y^2=R^2\)
, ofwel
\(R-x=\mp \sqrt{R^2-y^2}\)
maar hier geldt
\(R-x > 0\)
dus
\(R-x= \sqrt{R^2-y^2}\)
waardoor de afgeleide overgaat in
\(\frac{dy}{dx}=\frac{\sqrt{R^2-y^2}}{y}\)
zodat
\(a_{rol}=\frac{y}{\sqrt{R^2-y^2}}\cdot a_{zuiger}\)
Als je nu de positie van de zuiger d noemt met d=0 in de getekende situatie en toenemend als de rol de curve doorloopt, dan geldt d=y ofwel
\(a_{rol}=\frac{d}{\sqrt{R^2-d^2}}\cdot a_{zuiger}\)
\(a_{zuiger}\)
en d kun je schrijven als functie van de hoek van de krukas en dan is de versnelling van de rol als functie van de krukashoek bekend. Dan is het maximum te bepalen.
Wederom, als je de versnelling-tijd-functie of de versnelling-positie-functie van de zuiger kent, doet de massa van de zuiger er in het geheel NIET toe. Succes!