Ypsilon: Bedankt voor de reactie! Maar zoals Klintersaas al zegt kan ik volgens mij mythen en sagen best apart houden. Nu is het wel zo dat we die in de eerste trimester al behandeld hebben hoor, maar toen stond er in mijn werkboek bij 'personages' dat het meestal goden of halfgoden waren in mythes en o.a. historische en heroïsche figuren in sagen. Als ik dan nu ga zeggen dat we ook in mythes complexe karaktertrekken terugvinden bij de personages gaan ze in de war geraken vrees ik. Het probleem is eigenlijk om echt duidelijke voorbeelden te vinden van complexe personages in een cultuursprookje. Dat blijkt niet zo vanzelfsprekend te zijn.
Nu moet ik wel zeggen dat de verschillen die in mijn werkboek aangehaald worden nogal vergezocht en niet altijd toepasbaar zijn. Volgens mij zijn de belangrijkste verschillen tussen cultuusprookjes en volkssprookjes het feit dat de auteur bekend is (het is ontstaan in de fantasie van een schrijver) en dat het doorgaans niet echt een happy end heeft. Een voorbeeld dat ik aangehaald heb is het cultuursprookje 'De Indische waterlelies' van Koningin Fabiola (van België) waarin een heks voorkomt die heel mooi kan zingen. Dit in tegenstelling tot de heksen in volkssprookjes die meestal enkel slechte kenmerken hebben.
Maar dan krijg je natuurlijk van die kritische leerlingen die opmerken dat de heks in sneeuwwitje eigenlijk toch de boze stiefmoeder is en dat die voor de geboorte van sneeuwwitje de mooiste vrouw van het land was
Dan sta je daar als leerkracht wel mooi met je overzicht van kenmerken
![Zeer gelukkig :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Werkboeken zouden ze eigenlijk moeten verbieden...