Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
TIO
Artikelen: 0

Re: Zwart-witkaraktertekening vs. complexere karaktertrekken

Ik vind het persoonlijk belangrijker dat men leert bepaalde kenmerken te duiden in een tekst.
Dat is ook hoe het aangebracht wordt hoor, a.d.h.v. voorbeelden worden de kenmerken afgeleid, daarna in een tabel netjes uitgeschreven en nogmaals toegepast op een voorbeeld.

Maar om de kenmerken aan te kunnen duiden én een verhaalsoort te herkennen moeten ze eerst wel weten welke kenmerken elke verhaalsoort heeft. Ik heb vorige week een test afgenomen over het cultuursprookje waarin de leeringen 3 samenvattingen kregen van cultuursprookjes en mij drie redenen moesten geven waarom elk voorbeeld volgens hen een cultuursprookje was (er was ook 1 volkssprookje bij en ze moesten op heel de test minstens 5 verschillende kenmerken aangehaald hebben). Het is bij de verbetering van deze test dat ik in de problemen kwam, omdat sommige leerlingen 'complexe karaktertrekken' aanduidden in sprookjes waar dat volgens mij niet het geval was. Maar toen begon ik dus te twijfelen...

Het is in ieder geval correct dat die opdeling in verschillende verhaalsoorten erg artificieel en gekuntseld is en dat het erg moeilijk is om voorbeelden te vinden waarin de kernmerken heel duidelijk aanwezig zijn.
"History is a necessity in our world, for those who are ignorant to it are doomed to repeat it..."

- Jon Schaffer -

Terug naar “Taalkunde”