Klik op de "snapback" (het rode pijltje) om naar het originele topic te gaan.Bedoelde Windsurfer misschien religie?
Moderator: Rhiannon
Klik op de "snapback" (het rode pijltje) om naar het originele topic te gaan.Bedoelde Windsurfer misschien religie?
Goed lezen Ypsilon. Ik probeerde dus juist duidelijk te maken dat het commentaar volgens mij zich niet richt tegen ET maar tegen een meer algemenere evolutie-filosofie. (NB: Dit topic gaat al vanaf de eerste post over evolutie).Ik vind het best vervelend dat je hier geen wetenschapsfilosofische discussie kan starten, of ze wordt meteen overspoeld met commentaar op de ET.
Het was hierbij ook niet mijn bedoeling om de discussie over ET zelf aan te halen, echter het is een goed voorbeeld van hoe men iets aanmerkt als wetenschap en dit mijn inziens niet kunnen doen. Wetenschap moet gebasseerd zijn op feiten en niet op veronderstellingen. Dat is mijn idee ervan tenminste. Want het doet een tekort aan onze algemene kennis wanneer wij iets gaan verklaren, zonder de benodigde feiten/bewijzen. Het is misleidend.Ik vind het best vervelend dat je hier geen wetenschapsfilosofische discussie kan starten, of ze wordt meteen overspoeld met commentaar op de ET.
Ooit een paard zien veranderen in een koe? De toetsingen die pleiten voor de evolutietheorie zijn nogal vaag en niet maatgevend.Als je nu dan even duidelijker kunt aangeven waarom ET niet toetsbaar zou zijn, anders heeft deze topic weinig zin.
Dat is toch wel min of meer aan te duiden als een serieus imagoprobleem van de wetenschap. Ik kan me ook goed voorstellen dat Johan_vd hier op doelt met zijn 'Antwoord op wetenschappelijke bevindingen'. Zowel leken als (toch wel een substantieel?) een deel van de wetenschappers hebben nog dat vroeg-twintigste eeuwse postivistische ideaal van wetenschap voor ogen. In de hele beeldvorming van- en spreken over wetenschap neemt het idee van vooruitgang in de richting van een soort absolute waarheid binnen de wetenschappen nog steeds een sleutelpositie in. Te pas en onpas schermen mensen met termen als objectiviteit, zekerheid en waarheid. Dit gebeurt in de media, in de politiek en op ook op dit forum. En zo wordt het beeld in stand gehouden dat de wetenschap een ware heraut van de Waarheid zou zijn. Sinds Popper, Kuhn en het 'postmodernisme' is er echter veel meer voor te zeggen, zoals qrnlk al aangaf, om een meer nederige postie in te nemen. De wetenschap is om het maar zo te zeggen gehistoriseerd en heeft een dynamisch karakter gekregen. Wetenschappelijke waarheid; neen dankuwel.Ik denk dat het bezwaar vooral gemotiveerd wordt door de vrij opdringerige manier waarop een deel van de mensen het idee van evolutie op anderen, die hier geen behoefte aan hebben, proberen op te dringen als absolute objective waarheid.
Dat is slechts een waardeoordeel.(...) Zowel leken als (toch wel een substantieel?) een deel van de wetenschappers hebben nog dat vroeg-twintigste eeuwse postivistische ideaal van wetenschap voor ogen.
De termen objectief, zekerheid en waarheid worden binnen de wetenschap gebruikt als relatieve termen. Wetenschappers zijn zich er echt wel van bewust dat een theorie slechts een poging is om de wereld begrijpbaar te maken. Daar komt geen absolute waarheid aan te pas. Noch hoef je daar Popper of Kuhn voor gelezen te hebben, of de uitspraak van Nietzsche te kennen dat de waarheid niets meer is dan een leger van metaforen.In de hele beeldvorming van- en spreken over wetenschap neemt het idee van vooruitgang in de richting van een soort absolute waarheid binnen de wetenschappen nog steeds een sleutelpositie in. Te pas en onpas schermen mensen met termen als objectiviteit, zekerheid en waarheid. Dit gebeurt in de media, in de politiek en op ook op dit forum. En zo wordt het beeld in stand gehouden dat de wetenschap een ware heraut van de Waarheid zou zijn. Sinds Popper, Kuhn en het 'postmodernisme' is er echter veel meer voor te zeggen, zoals qrnlk al aangaf, om een meer nederige postie in te nemen.
He, niemand beweerde dat de evolutietheorie niet onderhevig is aan evolutie.De wetenschap is om het maar zo te zeggen gehistoriseerd en heeft een dynamisch karakter gekregen. Wetenschappelijke waarheid; neen dankuwel. Een meer pragmatische wetenschapsopvatting; ja alstublieft.
Nee, maar dat is ook helemaal geen voorspelling die volgt uit de ET.Ooit een paard zien veranderen in een koe? De toetsingen die pleiten voor de evolutietheorie zijn nogal vaag en niet maatgevend.
Dat kwam omdat men in die tijd nog veel lood gebruikte in bestek e.d. De tomaten reageerden met het lood, en dat was giftig. Men kón dat op dat moment nog niet weten.Neem bijv. het feit dat eerst wordt beweerd dat een tomaat (zoals ik al aangaf) eerst dodelijk is en vervolgens het gezondste is wat er is (en wederom en zo gaat dit soort beweringen maar door).
Kunnen we svp het woord "ontwikkeling" gebruiken als we het hebben over doelgerichte activiteiten van intelligente wezens en het woord "evolutie" reserveren voor niet-intelligente natuurlijke veranderingen?He, niemand beweerde dat de evolutietheorie niet onderhevig is aan evolutie.
Het vervelende is dus dat hier populaire cultuur en wetenschappelijke realiteit uiteenlopen.Dat is toch wel min of meer aan te duiden als een serieus imagoprobleem van de wetenschap. Ik kan me ook goed voorstellen dat Johan_vd hier op doelt met zijn 'Antwoord op wetenschappelijke bevindingen'. Zowel leken als (toch wel een substantieel?) een deel van de wetenschappers hebben nog dat vroeg-twintigste eeuwse postivistische ideaal van wetenschap voor ogen. In de hele beeldvorming van- en spreken over wetenschap neemt het idee van vooruitgang in de richting van een soort absolute waarheid binnen de wetenschappen nog steeds een sleutelpositie in. Te pas en onpas schermen mensen met termen als objectiviteit, zekerheid en waarheid. Dit gebeurt in de media, in de politiek en op ook op dit forum. En zo wordt het beeld in stand gehouden dat de wetenschap een ware heraut van de Waarheid zou zijn.
Ik zou persoonlijk vooral verwijzen naarSinds Popper, Kuhn en het 'postmodernisme' is er echter veel meer voor te zeggen, zoals qrnlk al aangaf, om een meer nederige postie in te nemen.
Ik begin steeds meer de indruk te krijgen dat wetenschap geen toeschouwers-sport is, maar een deelnemers-sport. De drempel voor deelname aan de wetenschap is aan de ene kant laag, het is immers slechts een pragmatische methodiek; aan de andere kant is het hoog door het ontstaan van wetenschappelijke instituten. Kunnen we zonder? Niet geheel. Bepaalde takken van onderzoek zijn te duur zonder deze centra. Maar deze instituten zijn niet genoeg, we hebben meer nodig: Een tweede renaissance?Wetenschappelijke waarheid; neen dankuwel.
Een meer pragmatische wetenschapsopvatting; ja alstublieft.