Moderator: Rhiannon
Wetenschap is meer dan alleen feiten kennis. De wetenschap houdt zich ook bezig met verklaringen (hypothese's) of best practice of emperische kennis etc....Johan_vd schreef:Het was hierbij ook niet mijn bedoeling om de discussie over ET zelf aan te halen, echter het is een goed voorbeeld van hoe men iets aanmerkt als wetenschap en dit mijn inziens niet kunnen doen. Wetenschap moet gebasseerd zijn op feiten en niet op veronderstellingen. Dat is mijn idee ervan tenminste. Want het doet een tekort aan onze algemene kennis wanneer wij iets gaan verklaren, zonder de benodigde feiten/bewijzen. Het is misleidend.
Daarbij is het ook best vervelend men altijd zo hard schopt tegen mensen die beweren dat de ET geen wetenschap is. Want zo hou je mensen dom en haal je de wetenschap naar beneden.
Tenzij onder wetenschap ook mag verstaan worden dat je een theorie in elkaar knutselt met duizenden hypotheses. Maar wat heb je dan nog aan wetenschap vraag ik me af in het kader van door zoveel veronderstellingen in elkaar geknutselde theorieen.
Dit is het argument waarom je dus variatie wilt hebben in wetenschappers. De bias van elke afzonderlijke wetenschapper valt weg tegen die van elke andere zodat ze als geheel redelijk dicht bij objectiviteit kunnen komen. Dit is de reden dat een paper het begin is en niet het einde. Pas als meerdere verschillende mensen er naar hebben gekeken, het hebben uitgewerkt of uitgeprobeerd kun je er vertrouwen in hebben.note: het probleem ligt nog wel iets complexer want het heeft ook te maken met de manier waarop onze hersenen gegevens verwerkt en je opvoeding je heeft geleerd om te gaan met informatie etc.........
Dat is slechts een waardeoordeel.Dat is slechts een waardeoordeel.
Och, zoek bijvoorbeeld eens onder het begrip 'waarheid' op het wetenschapsforum en de schellen zullen je van de ogen vallen. Daarnaast zijn er wetenschappers van naam en faam die zich ontegenzeggelijk laten verleiden door het scientisme als ideaal van wetenschap. Bovendien waren het Popper en vooral Kuhn die het naïeve positivistische wetenschapsbeeld effectief aan de kaak wisten te stellen. Aan het begin van de 20ste eeuw, en dat was de pointe van mijn betoog, heerste in wetenschapsland het denkbeeld dat er vooruitgang in de richting van wetenschappelijke zekerheid (Positivisme) mogelijk was. Binnen de opinievorming m.b.t. wetenschap heeft dit beeld bij het grote publiek (en wellicht ook bij een aantal wetenschappers) nog immer een zekere plausibiliteit en vooral bekoorlijkheid.De termen objectief, zekerheid en waarheid worden binnen de wetenschap gebruikt als relatieve termen. Wetenschappers zijn zich er echt wel van bewust dat een theorie slechts een poging is om de wereld begrijpbaar te maken. Daar komt geen absolute waarheid aan te pas. Noch hoef je daar Popper of Kuhn voor gelezen te hebben, of de uitspraak van Nietzsche te kennen dat de waarheid niets meer is dan een leger van metaforen.
Daarom heb ik de evolutietheorie in dit verband ook bewust niet genoemd. Het bevreemd mij dan ook ten zeerste dat jij dat hier wel doet.He, niemand beweerde dat de evolutietheorie niet onderhevig is aan evolutie.
Het probleem is dat in relatie tot hypothese's werkt uitproberen meestal niet.....het hebben uitgewerkt of uitgeprobeerd....
Zelf dat is geen garantie. Ik ben freelancer en wordt vaak in gehuurd als mensen/bedrijven vast lopen in hun problemen. In dat soort gevallen zie ik vaak dat een gehele groep op dezelfde manier denkt en doet. Het enige wat ik doe is ze buiten de kaders laten denken.Dit is het argument waarom je dus variatie wilt hebben in wetenschappers. De bias van elke afzonderlijke wetenschapper valt weg tegen die van elke andere zodat ze als geheel redelijk dicht bij objectiviteit kunnen komen. Dit is de reden dat een paper het begin is en niet het einde. Pas als meerdere verschillende mensen er naar hebben gekeken, het hebben uitgewerkt of uitgeprobeerd kun je er vertrouwen in hebben.
Maar wat is je stelling dan? Dat mensen in de wetenschap -- of mensen die over wetenschap praten -- de term waar(heid) niet zouden mogen bezigen? Zoals ik al zei: ze doen geen claim op de absolute waarheid, maar een waarheid gebaseerd op reeds geaccepteerde principes, een waarheid binnen een afgebakend gebied.Och, zoek bijvoorbeeld eens onder het begrip 'waarheid' op het wetenschapsforum en de schellen zullen je van de ogen vallen.
Tsja...als je een wetenschapper van naam en faam bent, dan kun je denk ik wel een potje breken.Daarnaast zijn er wetenschappers van naam en faam die zich ontegenzeggelijk laten verleiden door het scientisme als ideaal van wetenschap. Bovendien waren het Popper en vooral Kuhn die het naïeve positivistische wetenschapsbeeld effectief aan de kaak wisten te stellen.
Een beetje zwanger? Sorry, ik snap de analogie niet. Zover ik weet, duidde ik slechts op het verschil tusen absoluut en relatief. Maar begijp ik goed dat jij meent dat verobjectivering binnen de wetenschap een onmogelijkheid is?Aan het begin van de 20ste eeuw, en dat was de pointe van mijn betoog, heerste in wetenschapsland het denkbeeld dat er vooruitgang in de richting van wetenschappelijke zekerheid (Positivisme) mogelijk was. Binnen de opinievorming m.b.t. wetenschap heeft dit beeld bij het grote publiek (en wellicht ook bij een aantal wetenschappers) nog immer een zekere plausibiliteit en vooral bekoorlijkheid. Tenslotte; relatieve waarheid en objectiviteit? Is dat zoiets als een beetje zwanger zijn?
Ik herken dit Maar ik denk dat dit slechts een gebrek aan diversiteit laat zien in de groep, wat inderdaad verdacht vaak voorkomt. Wat natuurlijk volkomen logisch is: Je hebt nu eenmaal veel tolerantie nodig om te kunnen samenwerken in een diverse groep, veruit de meeste mensen hebben dit niet, met als gevolg dat ze voornamelijk mensen aannemen die in de groep passen.Zelf dat is geen garantie. Ik ben freelancer en wordt vaak in gehuurd als mensen/bedrijven vast lopen in hun problemen. In dat soort gevallen zie ik vaak dat een gehele groep op dezelfde manier denkt en doet. Het enige wat ik doe is ze buiten de kaders laten denken.
Een wat intensievere lezing van mijn eerdere bericht zou onthullen dat ik bovenal de meer naïeve (ja, 'positivistische') opvattingen van waarheid, objectiviteit en vooruitgang voor ogen heb. Het is beslist niet zo dat de wetenschapper een buitenhistorische categorie is die precies weet wat de reikwijdte van waarheid en objectiviteit inhoudt. Dit zijn in zichzelf problematische begrippen. Daarenboven is er wel degelijk een strijd geweest (of gaande?) tussen de meer postmoderne denkers en de exacte wetenschappers. Hoe zou je dit willen plaatsen? En wat houdt 'waarheid binnen een afgebakend gebied' voor jou in?Maar wat is je stelling dan? Dat mensen in de wetenschap -- of mensen die over wetenschap praten -- de term waar(heid) niet zouden mogen bezigen? Zoals ik al zei: ze doen geen claim op de absolute waarheid, maar een waarheid gebaseerd op reeds geaccepteerde principes, een waarheid binnen een afgebakend gebied.
Nee, de wetenschapper is geen buitenhistorisch wezen die precies weet wat de reikwijdte van waarheid en objectiviteit inhoudt, maar wie heeft dat dan beweerd hier? Niemand volgens mij. Verder heb ik al diverse malen uitgelegd dat wetenschap zich baseert op gemaakte afspraken inzake methodiek en postulaten, zijnde het afgebakende gebied. Daarbinnen kan een verhoogde mate van objectiviteit verkregen worden. Maar dat is volgens jou dus niet mogelijk, begrijp ik dat goed?Een wat intensievere lezing van mijn eerdere bericht zou onthullen dat ik bovenal de meer naïeve (ja, 'positivistische') opvattingen van waarheid, objectiviteit en vooruitgang voor ogen heb. Het is beslist niet zo dat de wetenschapper een buitenhistorische categorie is die precies weet wat de reikwijdte van waarheid en objectiviteit inhoudt. Dit zijn in zichzelf problematische begrippen. Daarenboven is er wel degelijk een strijd geweest (of gaande?) tussen de meer postmoderne denkers en de exacte wetenschappers. Hoe zou je dit willen plaatsen? En wat houdt 'waarheid binnen een afgebakend gebied' voor jou in?
Ik vermoed dat deze topic wetenschappelijke bevindingen heet, omdat het erg omslachtig is om alle afzonderlijke wetenschappen bij naam te noemen. Maar je zult mij niet horen ontkennen dat natuurkunde geen andere wetenschap is dan geschiedenis. Maar ik vraag me af wat dat met idealisme van doen heeft.Daarnaast denk ik dat de diversiteit binnen het bedrijf wetenschap teveel verontachtzaamd wordt in deze discussie. Er bestaat niet zoiets als DE wetenschapper of DE wetenschappen. Geschiedkunde kun je bijv. niet op één lijn zetten met natuurkunde. Toch hebben veel mensen juist de laatste discipline voor ogen wanneer het op 'echte' wetenschap aankomt. Over idealen gesproken...