Maak op het uiteinde een staaf verticaal vast aan de balk(onderaan), maak nu je balk los in a dan moet je om je balkje boven te houden toch duwen op je staafje ?
Ik neem aan dat je dat balkje aan het linker uiteinde vastmaakt? In dat geval is het antwoord
Nee. Er geldt krachtenevenwicht.
Ga ik nu verder, en tijdens het verder gaan doe ik het linkers stuk balk weg
Dit mag alleen als je dit constant zo doet over de hele lengte van de balk. Je mag niet eerst de rechter kant van de snede beschouwen en dan opeens de linker kant (tenzij je het teken verwisselt).
Ga ik nu verder, en tijdens het verder gaan doe ik het linkers stuk balk weg sta ik nu op de helft van de helft dus op l/4 van b dan zal ik toch nog altijd moeten duwen op mijn staafje om de balk boven te houden?
Nee, je moet nog steeds trekken om het deel RECHTS van de snede in evenwicht te houden. Om het deel LINKS van de snede omhoog te houden moet je duwen (tegenover trekken, als de snede in A zou liggen).
Volgens mij zoek je het te moeilijk. De dwarskracht is niks anders dan de afschuifkracht die het ene balkdeel op het andere uitoefent. Snij de balk dus op een zeker punt door en bekijk constant óf de linker kant óf de rechter kant van de snede. De kracht die nodig is om de overgebleven balk in evenwicht te houden, is de dwarskracht. Het moment dat nodig is om de overgebleven balk in evenwicht te houden is het buigend moment.
Als je het niet goed begrijpt, begin dan eens met een puntbelasting en geen verdeelde belasting.