Wat gebeurt er wanneer 2 zwarte gaten in elkaars buurt komen? Wint het grootste van het kleinste of heffen ze elkaar op? Kan dit wel?
Alvast bedankt
Moderators: jkien, Michel Uphoff
OneStepForward schreef:Ik las laatst dat rond het zwarte gat in het centrum van ons sterrenstelsel ook een hoop zwarte gaten bevinden. Eens in de zoveel tijd word zo'n kleintje opgeslokt. Toch vraag ik me af:
De tijd word flink vervormd in zo'n zwart gat. Staat de tijd niet stil in het centrum? En zo ja, hoe kan het dan opgeslokt worden?
Nee, op de waarnemingshorizon staat de tijd stil, volgens iemand ver buiten het zwart gat....maar in die singulariteit staat de tijd toch stil...
Ze zullen samen een groter zwart gat vormen.
Ik las laats dat ze net naast het superzware zwarte gat in het midden van het melkwegstelsel een ander middelzwaar zwart gat gevonden hebben, welke om het grote zwarte gat draait.
Je kan een zwart gat ook niet direct zien. Je kan ze bijvoorbeeld vinden door hun enorme zwaartekracht die de ruimte vervormt. Een goed voorbeeld hierval is een zwart gat in een dubbelster samen met een 'normale' ster. Het zwarte gat kan dan gas van de buitenste lagen van deze normale ster wegtrekken.Hoe kan je een zwart gat dan zien als het geen licht uitstraalt of weerkaatst ?