Een balkvormige schuif van 0,4 mm x 1,5 mm x 30mm steunt links in een gat van een kolom. Rechts worden er cilindertjes op gestapeld. Ik ken de massa van de schuif (ca. 0,8g) en de cilindertjes (ca 0,08g).
1) Hoe maak ik de schuif vrij? Mag ik links veronderstellen als volledige inklemming en dit dus vervangen door een dwarskracht en een moment?
De rechterkant van de balk is afgeschuind.
2) Hoe ligt het gewicht van de cilinder dan? Schuin links of verticaal naar beneden?
3) Hoe kan ik het meest geschikte materiaal afleiden voor de schuif, zodat die minimaal (lees: niet) zal buigen? Er is geen maximaal toelaatbare spanning gegeven.
1) Hoe maak ik de schuif vrij? Mag ik links veronderstellen als volledige inklemming en dit dus vervangen door een dwarskracht en een moment?
Als je het VLS van de balk maakt, mag je een inklemming idd tekenen als een D (omhoog gericht) en een linksom draaiend moment.
2) Hoe ligt het gewicht van de cilinder dan? Schuin links of verticaal naar beneden?
Als de balk is afgeschuind, dan moet je kracht (loodrecht op het hellende vlak) ontbinden in een kracht die verticaal naar beneden is gericht en een kracht in de X-richting, ik neem aan naar links in dit geval. Met de ontbonden krachten kun je het resulterend moment bepalen en de resulterende dwarskracht.en dus ook de doorbuiging.
3)Hoe kan ik het meest geschikte materiaal afleiden voor de schuif, zodat die minimaal (lees: niet) zal buigen? Er is geen maximaal toelaatbare spanning gegeven
dat ligt aan de gestelde eisen? je weet nu de soortelijke massa van het materiaal en de maximale buigspanning. aan hand van die gegevens moet je gaan bepalen wat het meest geschikt is. Ik weet de randvoorwaarden niet (moet het een metaal, kunststof of organisch zijn, moet het roestbestendig zijn, etc.) dus is de juiste materiaalkeuze moeilijk te bepalen.
Met deze handvaten moet het wel lukken denk. Als het niet lukt of iemand anders is het niet met me eens, dan hoor ik dat graag!
Als die schuif volledig is ingeklemd,zullen er geen verplaatsingen optreden.Zit hij er verschuifbaar in,dan hangt de verschuving af van de wrijving en de massa van de schuif !
Die schuif zou inderdaad moeten kunnen schuiven. Ik zou die spleet dan ook zo nauw mogelijk willen tolerantiëren om enerzijds een nauwe aansluiting te garanderen en anderzijds ook toe te laten dat de schuiven door nokken aangedreven en bewogen kunnen worden. Zou u de krachten (van de wrijving in de spleet) kunnen tekenen om deze schuif volledig vrij te maken, ook het gewicht van de cilinders die er schuin op werken?