Moderator: physicalattraction
verwar aub oorzaak en gevolg niet, en je vraag was al beantwoord:De satelliet zal in een hogere baan terechtkomen. Zal hij ook een hogere snelheid krijgen?
De pijl geeft de plaats aan waar de snelheid 1,2 x de originele snelheid wordt.
De baan wordt elipsvormig, en krijgt daardoor op verschillende posities verschillende snelheden, zoals te zien is aan de afstand van de stippen.De satelliet zal in een hogere baan terechtkomen. Zal hij ook een hogere snelheid krijgen?
De simulatie geeft aan dat de gemiddelde snelheid van 63117 m/s naar ongeveer 45000 m/s gaat
Het is geen cirkelbaanIk meen dat de satelliet in een hogere cirkelbaan gaat bewegen
en ook uit de wet van behoud van energie denk ik.Dit alles volgt uit de formule ...
Kunt ge dit analytisch bewijzen?. Met een grotere straal en kleinere snelheid kan de satelliet toch een cirkelbaan beschrijven met een te berekenen centripetale kracht (Het is geen cirkelbaan
Ik weet niet als de wet van behoud energie hier geldt. Bij het verhogen van baan wordt er positieve arbeid verricht en bij het verlagen van baan wordt er door bv. de wrijving negatieve arbeid verricht. Dus in de 2 gevallen blijft de energie niet behouden.en ook uit de wet van behoud van energie denk ik.
Natuurlijk kan de satelliet een cirkelvormige baan met een andere straal maken. De simulatie geeft echter vanuit de genoemde uitgangssituatie een eliptische baan aan, met de lange as loodrecht op de snelheidspuls. Ik kan dat niet analytsch bewijzen. Kan jij bewijzen waarom deze circelvormig zou zijn?Kunt ge dit analytisch bewijzen?. Met een grotere straal en kleinere snelheid kan de satelliet toch een cirkelbaan beschrijven met een te berekenen centripetale kracht (\(v=\sqrt{\frac{GM_A}{r}}\mbox{ en }K_{cp}=\frac{mv^2}{r})\)
Ik snap je argumentatie niet, maar elliptische banen zijn algemeen in te ruimte. Na de genoemde snelheidverandering van 0,2 x de originele snelheid van de satelliet wordt de grootste afstand tot de aarde 275 km. De kortste afstand blijft 100 km. De grootte van de kleine as weet ik niet.kotje schreef:Misschien niet direct analytisch, maar misschien wel zo:
Bij een ellipsvormige baan blijft de energie behouden, maar wordt er steeds potentiële energie omgezet in kinetische energie of omgekeerd.
Als ik vertrek van een cirkelvormige baan is daarop de potentiële en kinetische energie altijd gelijk aan een constante. Als ik nu kracht laat werken zie ik niet in hoe ik de vorm van de baan zal veranderen, maar wel zal er, denk ik, gedurende de krachtwerking potentiële energie worden omgezet in kinetische energie of omgekeerd.O
Nog een vraag : Wat is de grootte van de grote as en kleine as van je ellips t.o.z van de diameter van de cirkel bv. bij positieve arbeid?