Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Crispijn
Artikelen: 0

Re: Profiel van de wsf-lezers

Welke genres liggen jou het meest?

voornamelijk fantasy boeken, of boeken in de ik persoon. eigelijk lees ik alles wat los en vast zit :D

Heb je een favoriet boek of een favoriete schrijver (of meerdere)?

Niet echt, als ik een boek lees doe ik dat of grondig en snel (dat kan echt!) of tergend langzaam, maar dan zal het boek waarschijnlijk moeilijk te lezen zijn, of het is van mijzelf, want bij de bieb krijg ik op die manier een grote boete (je zal aan de rest van dit bericht merken dat de Bibliotheek Hellevoetsluis van vitaal belang is in de toevoer van mijn leesvoer.)

Wat ligt er zoals op je nachtkastje?

op het moment 3 cd's van Seether en een cd van Blof. maar als ik een boekenperiode heb (periode waarin in lees, en wanneer ik lees, heb ik een boek geleent in de bieb, of pas gekocht en lees ik alles totdat ik het uit heb. ongeacht of ik daar eigenlijk wel tijd voor heb) dan ligt mijn nachtkastje vol met gemiddeld 3 boeken (in magere tijden kan ik soms maar boek vinden in de bieb)

Puilt je boekenkast uit of heb je een bescheiden boekenplankje?

Mijn boekenkast is ook een boekenkast, hij staat enkel en alleen vol met boeken, papieren en andere dingen die je met lezen of plaatjes bekijken kan associeren. ik kan ook geen extra boekenkast nemen, want daar is mn kamer te klein voor...

Waar en wanneer lees je?

voornamelijk in me bed als ik al hoor te slapen. Ik verslaap me dan regelmatig als ik een boekenperiode heb.

top20?

ik heb wel een aantal boeken die ik goed vind, maar of het echt favoriet is???

-Komt een vrouw bij de dokter -Kluun/is: Raymond van de Klundert

-Het klavertje vier, een fabel over geluk - Álex Rovira Celma & Fernando Trías de Bes

-Ik ben helemaal Stephen King vergeten te vermelden in dit alles -> heb 2 verhalen bundels van hem. trés bien.

-ook Giphart heb ik een groter respect voor, hoewel dat waarschijnlijk aan mijn puberale gedrag ligt...

boeken in uitvoering

ik lees momenteel:

Soldiers and Ghosts - J.F. Lendon, engelstalig boek over de klassiek Romeinse, Griekse en Macadonische oorlogsvoering.

moet nog beginnen aan - de brief voor de koning - Tonke Dragt.

en ik ben bezig met een verhalenbundel van Stephen King.
Hurm

-Ik ben helemaal Stephen King vergeten te vermelden in dit alles -> heb 2 verhalen bundels van hem. trés bien.
Ah, een fan van Stephen King. Dan heb ik een vraag aan jou..

Ik heb een paar maand geleden een boek van meneer King bij de bieb gescoord voor 50 cent: "Desperation". Ik weet niet of je het ook gelezen hebt, maar ik vond het wel een mooi/goed/fijn boek om te lezen. Er komen wat vage verhaalelementen in voor, maar het tweede deel van het boek is behoorlijk spannend en soms zelfs eng. Nu is dit het enige verhaal dat ik ooit van de beste man gelezen heb.. Zijn al zijn boeken zo? Waar schrijft deze man verder nog over? Ik zou graag willen weten of het de moeite waard was om nog een boek van hem te lezen (post eventueel een aanrader).
boeken in uitvoering

moet nog beginnen aan - de brief voor de koning - Tonke Dragt.
Jaa! Dat was een van de eerste dikke boeken die ik las. Super!
Crispijn

ik heb verschillende boeken van hem gelezen, maar zijn verhalen zijn heel afwisselend, Vlucht naar de top, De Marathon en Werk in uitvoering, zijn allemaal erg, tja, naja, alle hoofdpersonen gaan dood op het eind. een duideljke overeenkomst, maar een andere bundel zijn allemaal heel anders. Ik raad je zeker aan om meer boeken te lezen van hem. als je niet veel tijd heb raad ik je de verhalenbundel van 1408/ ales is eventueel (ISBN:978 90 245 2258 3)

Als je wat meer tijd hebt is de omnibus Vlucht naar de Top, de Marathon en Werk in uitvoering (ISBN: 90 245 6131 0/ 9789024561315)

en als je met een zware pil de vakantie wil doorkomen is "het" ook zeer aan te raden. deze heb ik niet in mijn kast staan en kan dus het ISBN niet zo snel geven hahaha. Je plaatselijke bibliotheek moet hem wel hebben (je kent hoogstwaarschijnlijk de film It wel, ik zelf heb em neit gezien, maar ik neem aan dat het boek duizend maal beter is dan de film)

Ik wil zeker nog een keertje de Donkere toren serie lezen, ik heb een kort verhaal ervan gelezen en vond hem top. het zal wel moeilijk zijn om alle delen achter elkaar te lezen, want ik vermoed dat deze boeken nog erg populair zijn.

Er schiet me net nog iets te binnen: ik denk dat de vertaling van Dreamcatcher wel wat voor je is: ik las de achterkant en ik geloof dat het ongeveer dezelfde opbouw heeft.
WendyTje

Hurm schreef:Ah, een fan van Stephen King. Dan heb ik een vraag aan jou..

Ik heb een paar maand geleden een boek van meneer King bij de bieb gescoord voor 50 cent: "Desperation". Ik weet niet of je het ook gelezen hebt, maar ik vond het wel een mooi/goed/fijn boek om te lezen. Er komen wat vage verhaalelementen in voor, maar het tweede deel van het boek is behoorlijk spannend en soms zelfs eng. Nu is dit het enige verhaal dat ik ooit van de beste man gelezen heb.. Zijn al zijn boeken zo? Waar schrijft deze man verder nog over? Ik zou graag willen weten of het de moeite waard was om nog een boek van hem te lezen (post eventueel een aanrader).
vraag was niet voor mij maar ik heb ook bijna het hele genre van king gehad, dus ik beantwoord m gewoon lekker ook.

Als je van desperation houd kan kan ik je zeker de rest van king ook aanraden, vooral "de donkere toren" serie sluit goed op dat sfeertje aan vind ik zelf.

Een boek als bijvoorbeeld "running man" (laat je alsjeblieft niet tegenhouden door de extreem slechte verfilming die in niets meer op het boek leek!!) is wel heel anders qua setting en gebeurens, maar er heerst een net zo beknellende sfeer die ik toch wel heel typerend vind voor king.

Ik zou zeggen: Veel leesplezier!

by the way, ik heb nog steeds de laatste 2 boeken van de donkere toren nog niet gelezen... ze worden gewoon TE dik om ook maar ergens heen mee te nemen en ik denk niet dat ik dat thuis in bed binnen de 6 weken red die die bieb me geeft..... :D
To boldly go where I`ve never been before

Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one
Hurm

Super, bedankt voor de tips! Volgende week heb ik vakantie, dan zal ik eens uitgebreid gaan rondkijken in de bieb en het een en ander van meneer King meenemen. Ik denk dat ik ga voor It en de Running man.. Dat sfeertje stond me inderdaad wel aan, het houdt het verhaal erg spannend. En ik heb volgens mij nog geen enkele film van hem gezien, dus daardoor word ik niet afgeschrikt... Thanks!
yin

Ik lees vooral thrillers, sf, fantasy en horror. Maar eigenlijk lees ik alles graag, zolang het maar enige diepgang heeft.

Heb je een favoriet boek of een favoriete schrijver?

Mijn favoriete schrijver is Anthony Horowitz. Bij mijn favoriete boeken staat dan ook alles van Horowitz. Maar het beste boek dat ik ooit heb gelezen is Gewist van Marco Kunst.

Welke boeken liggen er op je nachtkastje?

Niets, ik heb geen nachtkastje...

Mijn boekenkast staat bijna vol, maar gelukkig heb ik nog een tweede, die nog volledig leeg is. Ik koop ook niet zoveel boeken, vaak leen ik ze uit van de bibliotheek.

Ik heb net het eerste boek van de Donkere Toren-reeks van Stephen King gelezen. Ik vond het een heel goed boek, al ben ik niet zo'n grote fan van hem. Ben nu bezig in Het Bernini Mysterie van Dan Brown. Geweldig boek, echt iets om in één ruk uit te lezen.
Rhiannon
Moderator
Social:

Fantasy, thriller, historische romans, SF, maar ook romance en literatuur. Ik lees het liefst in de oorspronkelijke taal.

Heb je een favoriet boek of een favoriete schrijver?

Zoveel; Tolkien is mijn absolute favoriet. Marion (Zimmer-)Bradley, Anne McCaffrey, Robin Hobb en Frank Herbert zijn goede schrijvers, waar ik veel van heb gelezen. Ook J.K. Rowling heb ik met graagte gelezen, zij schrijft prachtig literair Engels. Maar ook Vince Flynn, Steve Berry, David Baldacci, enfin, te veel om op te noemen. Boeken die mij ook erg bevielen waren de boeken van Nicholas Evans en de serie 'Het Bureau' van Voskuil.

Wat ligt er zoals op je nachtkastje?

Op dit moment 'The Alexandria Link' van Steve Berry, 'The Collectors' en 'The Simple Genius' van David Baldacci en 'Firefly Summer' van Maeve Binchy.

Ik heb een aantal boekenkasten die allemaal uitpuilen. Ik leen geen boeken bij de bibliotheek, ik ben een 'hebber' en ik wil boeken die mij aanspreken kunnen herlezen.

Waar en wanneer lees je?

Waar en wanneer ik maar kan.

Als ik een volgende keer mee kan doen met het lezen van een boek, dan houd ik mij daarvoor aanbevolen.
Contra principia negantem disputari non potest.
ypsilon

Als ik een volgende keer mee kan doen met het lezen van een boek, dan houd ik mij daarvoor aanbevolen.
Zal ik je op onze boekenclubledenlijst plaatsen?
Rhiannon
Moderator
Social:

Graag Ypsilon.
Contra principia negantem disputari non potest.
ypsilon

Gebeurd.
pgwmw

genres

Geen specifieke voorkeur, zolang er maar wat diepgang in zit en de schrijver beticht kan worden van een interessante schrijfstijl.

nachtkastje

Ik ben de laatste tijd weer als een dolle aan het lezen. recentelijk:

David Mitchell - Ghostwritten

David Mitchell - Number 9 Dream

David Mitchell - Cloud Atlas

David Mitchell - Black Swan Green

Margaret Atwood - Oryx and Crake

Vanavond ga ik beginnen aan Nadeem Aslam - Maps for lost lovers

Als ik één aanrader zou moeten geven zou dat uit bovenstaand lijstje Cloud Atlas of Oryx & Crake zijn.

Mag ik mij ook aanmelden voor jullie boekensekte?
ypsilon

Dat mag zeker! Hoe meer zielen hoe meer vreugd :D Ik schrijf je alvast hier bij op de ledenlijst. En hier vind je het thema waaruit deze keer gekozen wordt (volgende keer kunnen de leden weer zelf boeken aandragen).
piliF

welke genres liggen jou het meest?

Dat zal wel fantasy zijn, maar in feite lees ik wel alles dat er interessant uitziet.

favoriet boek/schrijver

Wel, zonder twijfel Tolkien en diens Silmarillion,

maar de donker toren van Stephen King is ook ronduit geniaal.

En Eco krijgt een eervolle vermelding :P

Op het nachtkastje

The lord of the Rings, weeral...

kast of plank

Eeh, ik heb een niet helemaal bescheiden boekenplank, maar zeker geen kast :P

waar en wanneer lees je?

In bed, s'avonds, dit kostte me al menig uren aan slaap :D

en als het een niet te dik boek is, gaat het mee de trein/bus op.

en als je wilt, gooi je mij dan ook op de leeslijst? dankuwel :P
Plaas

Literatuur. Ik let erg op stijl, ik vind het belangrijk dat een schrijver mooi gebruik maakt van de taal. Een spannend verhaal is voor mij niet belangrijk. Ik denk dat het vertellen van spannende verhalen niet meer een doel van literatuur is, nu het prima in films kan. Het goede aan literatuur is alles wat nooit in een film kan, dus de stijl, de associaties die woorden opleveren, de uitgeschreven gedachten. Een woord zegt meer dan duizend beelden.

Heb je een favoriet boek of een favoriete schrijver (of meerdere)?

Nescio is allang dood, maar nog steeds een held. Zijn stijl is voor mij perfect. Er is humor, maar ook tragiek. Bovendien stelt Nescio zich niet aan, zijn kracht is juist het gewone van de taal, en de poëzie die daar onvermoed in blijkt te zitten.

Wat ligt er zoal op je nachtkastje?

Op dit moment ligt daar eigenlijk een studie naar het Markens, Volendams en Monikkendams (van Van Ginneken), want ik lees natuurlijk ook graag taalkundige boeken. Een boek dat een vaste plek naast mijn bed heeft is Zwagermans verhalenbundel. Ik lees graag een verhaal voor het slapen gaan, dan heb ik een begin en een einde. Deze week lag De Voorstad Groeit van Boon op het kastje, maar die is nu uit.

Ik heb hier een aantal boekenkasten staan en die zijn allemaal overvol. Ik heb nu meer dan duizend boeken. Daar is veel literatuur bij, maar ik heb ook veel boeken over taalkunde, geschiedenis en koken staan, en verder een verzameling oude en obscure Bijbels. Gelovig ben ik overigens niet.

Waar en wanneer lees je?

In bed, voor ik slapen ga. Als ik een roman lees dan lees ik meestal overdag ook door. Ik probeer ook wel eens in de trein te lezen, maar daarin kijk ik uiteindelijk toch liever uit het raam. Zelfs al heb ik een traject al duizend keer gereden, ik vind 't iedere dag weer anders.

Top 20:

Een Top20 valt nooit al te letterlijk te nemen, maar het geeft een idee van wat ik mooi vind aan literatuur. Ik heb nog lang niet alles gelezen. Wie weet verandert lezing van een mij nu nog onbekend boek alles.

1.De Uitvreter, Dichtertje, Titaantjes - Nescio

2.De vernuftige edelman Don Quichot van la Mancha – Miguel de Cervantes Saavedra

3.De Avonden – Gerard Reve

4.Die Leiden des jungen Werthers – Goethe

5.Menuet – L.P. Boon

6.Nooit meer slapen – W.F. Hermans

7.Blokken – F. Bordewijk

8.Dubliners – James Joyce

9.Mijn kleine oorlog – L. P. Boon

10.Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan – Louis Couperus

11.Bijbel – God

12.Boerenpsalm – Felix Timmermans

13.Geheimen van het wilde woud – Tonke Dragt

14.Karakter – Bordewijk

15.Kaas – Willem Elsschot

16.Das Schloss – Franz Kafka

17.Die Verwandlung – Franz Kafka

18.Koning van Katoren – Jan Terlouw

19.Hersenschimmen – Bernlef

20.De Helaasheid der Dingen – Dmitri Verhulst
jhnbk

Van jouw top 20 heb ik er geen enkele gelezen, maar ik ken wel de helft bij naam: er staan dus wel wat klassiekers in. Zelf lees ik enkel dingen die hoe dan ook niet tot de "literatuur" behoren. (Of wat literatuur dan ook mogen wezen wat dat is helaas een onduidelijk begrip)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Terug naar “Taalkunde”