Nee, de crux is in hoeverre we de ander respecteren en erkennen in zijn absolute en radicale 'anderszijn'.
Daarvoor moet denk ik eerst het absolute anders zijn benoemd en gedefinieerd worden. Dan kan je als samenleving gaan respecteren of erkennen of juist niet. Dat betekent weer kennis nemen van het absoluut anders zijn. Dan ben je eigenlijk al weer aan het polariseren. En bestaat het radicaal anders (Islam in dit geval) dan ook uit polarisatie van niet gelovigen.
In hoeverre zijn we tolerant te noemen voor de radicaal andere?
Je vraag intrigeert me steeds meer hoe langer ik er over nadenk. In de subtopic "Is Wilders film te risicovol", gaf forumgebruiker Heezen aan moslim te zijn en dat hij uitstekend functioneert in een wereld waarvan hij walgt. Mijn reactie was dat ik totaal niet kon voorstellen.
Nog een v.b. als de Islam vrouwen zou "onderdrukken" en niet gelijkwaardig zouden zijn aan de man, zoals wij dit kennen in de westerse wereld. Dan kan men als westerse wereld daar heel erg over vallen, echter de moslima's lezen dezelfde koran. Voor hun is het dus een absolute waarheid in welk keurslijf zij dienen te lopen.
om terug te komen op je vraag: Ik denk nu dat er misschien onderscheidt moet worden gemaakt of de radicaal andere, door overtuigingen of levenswijze. Hierdoor niet in staat is een actieve bijdrage te leveren aan het functioneren van de samenleving. Ik denk dat daar de tolerantie grens zou moeten liggen, tenminste voor mij.