Gebruikersavatar
kotje
Artikelen: 0
Berichten: 3.330
Lid geworden op: vr 28 apr 2006, 12:30

Rolwrijving

Wordt de rolwrijving bij een auto groter of kleiner bij toenemende snelheid?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
Sjakko
Artikelen: 0
Berichten: 1.007
Lid geworden op: zo 25 mar 2007, 21:40

Re: Rolwrijving

Hij neemt een heel klein beetje toe met de snelheid, maar dus weinig. Daarom wordt hij in het algemeen als constante beschouwd.
Gebruikersavatar
kotje
Artikelen: 0
Berichten: 3.330
Lid geworden op: vr 28 apr 2006, 12:30

Re: Rolwrijving

Heeft het iets te maken met de luchtdruk onder en juist boven de auto?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?
Gebruikersavatar
jhnbk
Artikelen: 0
Berichten: 6.905
Lid geworden op: za 16 dec 2006, 09:10

Re: Rolwrijving

Volgens mij eerder met de temperatuur van de banden.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.
Sjakko
Artikelen: 0
Berichten: 1.007
Lid geworden op: zo 25 mar 2007, 21:40

Re: Rolwrijving

Die rolwrijving waar ik het over heb geldt bij constante normaalkracht en temperatuur wordt buiten beschouwing gehouden. Ik denk dat de kleine toename meer iets te maken heeft met vervormingssnelheid.
Gebruikersavatar
kotje
Artikelen: 0
Berichten: 3.330
Lid geworden op: vr 28 apr 2006, 12:30

Re: Rolwrijving

De vraag die ik mij stel is: Waar is de snelheid lucht het grootst? Boven de auto of onder de auto?

Als dit boven de auto is, zoals ik denk, dan neemt de rolwrijving af met toenemende snelheid en dit volgens de wet van Bernouilli.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Terug naar “Klassieke mechanica”