Beste mensen,
Ik heb een probleem met stroom en hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik heb bij de Ikea een lamp gekocht die ik wil laten lopen op batterijen. Dit omdat anders mijn twee ondernemende dochters anders aan de stroomkabels zullen gaan zitten en dat wil ik natuurlijk niet. Voor dit probleem hoef ik verder geen oplossing.
Het gaat hierom.
De transformator die bijgeleverd is(het gaat om een halogeenlampje) zegt het volgende: PRI(mair) 230 V~50 Hz en SEC(undair)12V~834 mA.
Nu had ik de volgende vragen:
1 eerst een theoretische vraag voor mijn begripsvorming: Geeft deze omvormer 'uit zichzelf' deze precieze hoeveelheid ampere altijd (per uur) af of wordt de hoeveelheid ampere die de omvormer afgeeft bepaald door het element dat een bepaalde hoeveelheid ampere vraagt? Dus stel dat ik een lampje heb dat max 500 mA kan hebben, zou deze dan de 834 mA aangeboden krijgen? en zou deze dan daarop doorbranden? Of zou de transformator dan braaf de gevraagde 500 mA afgeven? Ik kan dit niet logisch beredeneren. Zelf denk ik dat het lampje dan gewoon doorbrand.
2 Ik wil (ook weer om te leren) deze transformator nabootsen met batterijen die ik plaats in de behuizing van de lamp. Het maakt niet uit waarom ik dat wil. Dat is mijn zaak.
Ik koop vier 9V oplaadbatterijen die ieder 250 mA opleveren,en plaats ze parallel. Concreet betekent dit, dan ik dan als het ware een nieuwe batterij heb gecreëerd van 36 Volt met een totaal van 1000 mA. Right?
Hoe kan ik nu die 36 Volt terugbrengen naar 12V en Tegelijkertijd de 1000mA terugbrengen naar 834 mA? Wat heb ik daarvoor nodig?
Het antwoord hierop leert mij hoe de dingen werken en is daarom belangrijk voor me.
3 Hoe zou ik nu volgens jullie die 12V en die 834 mA het beste kunnen verkrijgen? Schiet maar raak.
met vrn grt
Martijn