Sander22 schreef:Hallo allemaal,
Ik ben bijna afgestuurd B.Sc en ben al enige jaren erg geïnteresseerd in zowel de italiaanse taal, natuur en cultuur.
Graag wil ik op een goede en serieuze manier Italiaans gaan leren. Het probleem is echter dat ik niet weet hoe ik het beste kan beginnen. Ik heb al enige universitaire opleidingen (b.v. de bacheloropleiding Italiaanse taal en cultuur bij de UvA) bekeken. Dit lijkt mij de ideale manier om een taal echt goed te leren, maar naast mijn toekomstige Master opleiding zal dat niet gaan vrees ik.
Welke goede alternatieve manieren zijn er om goed Italiaans te leren? Of raden jullie mij toch aan een volledige opleiding te volgen? Ik wil de taal graag leren omdat ik plannen heb om er een aantal jaar te gaan wonen.
Misschien wel handig om te vermelden: Ik spreek nog geen woord Italiaans. Ik spreek wel vloeiend Nederlands en Engels.
Alvast bedankt voor alle reacties!
Kijk om te beginnen eens op de site van het Italiaans Cultureel instituut in Amsterdam (
http://www.iicamsterdam.esteri.it/IIC_Amsterdam). Daar worden cursussen gegeven op het gebied van Italiaanse taal en cultuur, er is een Italiaanse bibliotheek enzovoorts. Te overwegen als je in de buurt van Amsterdam woont. Ook veel informatie op deze site over andere plekken waar je Italiaans kunt leren.
Je kunt verder aan de Volksuniversiteiten verspreid over Nederland Italiaans leren. Ik doe dit zelf en de cursus is op zichzelf van goed niveau (in Utrecht) en werkt met de officiele Europese niveaus (A1, A2 enzovoort). Wel is het zo dat het publiek verschillend is, sommigen onderschatten het of doen niet veel aan hun huiswerk. Als je snel wilt gaan kun je de versnelde cursus overwegen (in Utrecht geven ze die, op andere volksuniversiteiten waarschijnlijk ook). Daar zitten vermoedelijk ook relatief meer mensen die het serieus opvatten en een beetje willen opschieten. Verder kun je cursussen volgen bij de vereniging Dante Aligihieri (wel duurder dan de volksuniversiteit, verder geen ervaring mee). Verschillende afdelingen in Nederland. Je kunt ook overwegen een zomercursus in Italië te doen bijvoorbeeld aan de gerenommeerde Universita per stranieri in Perugia. Ook voor totale beginners. Als het goed is moet je afdeling studentenzaken hier informatie over kunnen geven. Je kunt soms als student korting krijgen.
Ik wens je succes en vooral ook veel plezier, ik doe het zelf als vrijetijdsbesteding naast mijn werk (vrij fanatiek) en het is bijzonder leuk om op deze manier dieper in de Italiaanse cultuur te kunnen duiken. Ik zit nu aan het eind van het tweede jaar (ik kon na zelfstudie in dit jaar instappen) en ben nu in staat om een (eenvoudig) gesprek te voeren, tv te volgen, kan een tijdschrift min of meer lezen enzovoorts. Hoe tevreden ik zelf ook ben over de Volksuniversiteit, ik zou het liefst enige tijd naar Italië gaan. Als je in jouw situatie geld en tijd hiervoor hebt is dat zeker een overweging, je kunt dan ook meteen kijken hoe het je daar bevalt. Dit kan al vanaf 1 of 2 weken, maar ook enkele maanden (na je studie?), zie nogmaals de site van het Italiaans cultureel instuut voor meer informatie.
Vergat ik nog: goede kennis van het Engels helpt enorm bij je woordenschat. Het is verbluffend hoeveel woorden in het Engels kennelijk toch uit het latijn komen.
Succes en veel plezier!