Ik studeer industrieel ingenieur en we moeten met een groepje een project uitwerken. Wij hebben gekozen voor een pingpongblallen automaat: een machine die elke minuut (zo nauwkeurig mogelijk) een pingpong balletje afgeeft en dat gedurende 5 minuten. Beperking: er mogen geen elektrische componenten in voorkomen.
Wij willen dit uitvoeren adhv een emmer water die op een staaf gemonteerd wordt. Die staaf staat loodrecht op een as. De bedoeling is dat die as elke minuut draait zodat via een schijfje een balletje afgegeven wordt. Dat doen we door die emmer te laten vol lopen. Als hij vol genoeg is "valt" de emmer, de staaf waarop hij staat draait dus en de as draait mee. De emmer loopt leeg tijdens de val en het gewicht aan de andere kant van de staaf brengt de emmer weer naar boven.
Probleem is dat ik niet weet hoe we die beweging kunnen beschrijven... hoe bereken je de versnelling van die emmer en de juiste "tegenmassa".
Als iemand me op weg kan helpen, ik zou je zeer dankbaar zijn!
P.S: de inhoud van de emmer houden we liefst op 2 liter, maar er kan wel wat mee gespeeld worden.