De denkstelsels van de godsdiensten en religies zijn pseudo-wetenschappen, dus geen echte wetenschappen, omdat men spreekt van "geloof", zoals de exacte wetenschappen dat ziet
Ik ben christen en wetenschapper en ik ben het niet eens met de stelling dat welke religie dan ook een wetenschap is. Religie en wetenschap zijn twee verschillende zaken. Het lijkt me ook absurd om voor geloof een wetenschappelijk bewijs te vragen. Voor liefde vraag je ook geen wetenschappelijk bewijs en zo werkt het voor religie ook.
, maar de wet gaat niet ver genoeg. Zoals u weet zijn er genoeg gaten, waar men tussen de regels door van de wet, doorheen kunnen sluipen, om toch tot wangedrag en wandenken kunnen komen.
Dat is een waarheid als een koe, maar dan repareer je de wet en ga je niet de vrijheid van mensen inperken omdat ze dan geen gebruik meer kunnen maken van de gaten in de wet. Dat is zoiets als een lekkend dak te repareren door het hele huis in beton te gieten.
En voor de duidelijkheid: ik maak me geen zorgen over extremisme: die paar extremisten die hun boekje te buiten gaan moet je uiteraard bestrijden, maar je moet het probleem ook niet overdrijven. Die mensen krijgen veel te veel media aandacht en dat is een kolfje naar hun hand, daar ga ik ze niet in steunen.
Punt 1) Liefde en geloof zijn niet met elkaar te vergelijken om daarvoor bewijzen te vragen. Ik acht dat wel noodzakelijk.
Hieronder een citaat uit een artikel van filosoof Jan Vis, voorgaande filosofische invallen, aflevering nr. 25:
"Zoals men alles is het met de zogenaamde godsbewijzen een rommeltje. De gelovigen zien geen kans Gods bestaan aan te tonen terwijl ongelovigen zijn nietbestaan niet kunnen bewijzen. Beiden, zowel gelovigen als ongelovigen zitten in hetzelfde schuitje, ieder aan een kant en de een zegt almaar 'ja' en de ander almaar 'nee'. Dat gaat nu al eeuwen zo door! Ook heldere koppen blijven bijna altijdsteken in deze tweestrijd en inderdaad: je komt er niet uit, althans niet op die manier.
Tegenwoordig weten de twijfelaars, humanisten en andere vrijzinnigen, wel wat daarvan de oorzaak is. God behoort namelijk niet tot de concrete materiele wereld en dus kan het wetenschappelijke denken er niet op toegepast worden. Zijn bestaan zou, zoals steeds beweerd wordt, buiten het denken vallen.
Dit nu is een typisch moderne kortzichtigheid. Eigenlijk is het zelfs een ernstige vorm van intellectuele lafheid. Men duft namelijk niet toe te geven dat het gebruikelijke moderne denken uitermate eenzijdig is, omdat het niet toegerust is op het doordenken van zaken die op grond van hun karakter alleen maar langs de weg van denkbaarheden zijn te benaderen..."
Bron:
http://home.planet.nl/~dageraad.vis/vorig25.htm
Een tweede citaat van Jan Vis, uit Filosofie van de hak op de tak, aflevering nr. 65, het volgende:
"Het ware mens-zijn komt in die godsdiensten neer op een zichzelf afschaffen. Het zichzelf-zijn van de mens, zijn individualiteit, wordt als strijdig met de bedoeling en de wil van God beschouwd. Zichzelf-zijn is rebellie, arrogantie en hoogmoed. Immers, de eninge die zichzelf kan en mag is God, zelf en niemand anders. Daarom duldt god niets en niemand naast zich. Hij is de absoluut enige".
(CC: Alexander Hartmans. Dit riekt naar het denken en handelen van een dictator, zoals god zich boven alles heeft geheven, en de mens aals zijn slaaf, zijn werktuig. Ooh wat is god toch alomwetend, almachtig, kom laten we samen knielen en bidden tot het niets).
Een derde citaat uit het tweede artikel: inzake islam:
"Qua fundamentalistische dwaasheid spant de islam in alle opzichten de kroon. De oorlog tegen de mens wordt in de islam niet verbloemd door allerlei liefelijke verhalen, maar bikkelhard als eis aan de gelovigen gesteld. Elke aantasting van de authentieke moderne mens wordt als gode welgevallig martelaarschap gewaardeerd, En, buitengewoon veelzeggend is het feit dat nergens ter wereld de islam tot het inrichten van een goed functioneerde maatschappij heeft geinspireerd. Het is overal nbittere armoede, juridische willekeur en vooral niets ontziende corruptie...". Hij gaat hier nog wel verder mee door.
Bron: http:??home.wxs.nl/~filovis/hakta-65.htm
U kunt ook via zijn wepsite meerdere werken van hem terug vinden, en als ik u nog meer duidelijk mag maken, laat mij het weten, ik hem meer dan 100 artieken van hem die ik gaag voor u wil citeren, dan pas, hoop ik, dat het een beetje doordringt van de ernst van de feiten hoe godsdienst als menselijk ontwikkeld instrument, het mens-zijn om zeep help, en u, met vele gelovigen willen de vrijheid van godsdienst blijven handhaven, terwijl u, zonder dat u het wil, de mensheid om zeep help met de instandhouding van de vrijheid van godsdienst en dat brengt mij op het 2e punt, als reactie op uw mening.
2) de mens is schijnbaar dol om zichzelf diverse vrijbrieven te geven om vrijheden naar zich toe te halen. zo is o.a. godsdienst er een van. nu heeft de mens wetten gemaakt, in zeer veel gevallen noodzakelijk, maar anderen weer niet. Godsdienst is een van DE MENSELIJK VERWORVEN DWAASHEDEN, dat wordt beschermd, zoals dat reeds bekend is in de grondwet, maar ook het het strafbaar stellen van discriminatie is een zeer gemakkelijk wapen waar zogenaamde zielepooten, sorry dat ik zo steld, maar de rookpluimen stijgen naar boven als ik hier aan denk, hoe huichelachtig de mens is, dat men steld dat er geen onderscheid gemaakt mag worden, dan heb ik niet over gelijke rechten en plichten, maar om het woordje "onderscheid". De mens draait zichzelf de nek om, om dit begindsel, want we zijn verschillend, allemaal, dus er is onderscheid in rijk en arm, rijk aan tallent, rijk aan schoonheid. De mens is een zeikend soort, de tollerantie jegens anderen wordt door menselijk-gezeik door allerlei rechten en plichten de strot ingeramd, Ja u leest het goed. De vrijheid van godsdienst is geen vrijheid, het is de vrijheid van menselijke dwaasheden, omdat het merendeel een stelletje angshazen zijn met zogenaamde verworven vrijheden, die zij nota bene door zeiken hebben verworven, en gaat u niet a.u.b. memoreren dat ik kort door de bocht ga, want de spijker dient nu eenmaal op zijn harde kop geslagen te worden.
De mens heeft te veel rechten naar zich toegetrokken en het behoeft geen uitleg dat het fout is gegaan met allerlei ellendiger dwaasheden, die de mens zelf heeft teweeg gebracht. In sommige gevallen is wetgeving noodzakelijk om extremistische excessen aan te paakken, zonder meer.