Waarom is een goede vraag die diverse antwoorden heeft namelijk, natuurlijk instinkt. Voortplanting zit in de genen. Een andere reden is dat mensen in arme landen kinderen verwekken voor hun oude dagvoorziening, iets dat in Nederland ca. 100 jaar geleden in de mode was. Men had grote gezinnen, denkend aan 8 of meer kinderen. In de 19e eeuw was het geboortecijfer groot, maar ook het sterftecijfer van zeer jonge kinderen. Mijn grootvader kwam uit een gezin van 12 kinderen, 9 hieruit groeide op tot een volwassen leeftijd. Godsdienst speelt toen en in sommige gezinnen anno 2008 nog een grote rol tot de kweek van grote gezinnen. In arme landen anno 2008 spelen deze factoren een grote rol. Een groot gebrek en tegenstand tegen voorlichting en om dit op te lossen in deze landen zorgen mede voor dit grote probleem. Landen als India, Indonesie, de Filipijnen kampen met veel armoede en kampen veel met straatkinderen die wel of niet wees zijn, het zorgt voor overlast.name='ferry' date='20 January 2008, 15:37' post='387062']
Ja, alleen is daarmee nog niks gezegd over waarom dat zo zou zijn.
Precies en daarmee is de nonsens uit de allereerste post (technologische/medische vooruitgang leidt tot overbevolking) voldoende aangetoond. Exact het omgekeerde lijkt het geval te zijn.Alexander Hartmans schreef:Waarom is een goede vraag die diverse antwoorden heeft namelijk, natuurlijk instinkt. Voortplanting zit in de genen. Een andere reden is dat mensen in arme landen kinderen verwekken voor hun oude dagvoorziening, iets dat in Nederland ca. 100 jaar geleden in de mode was. Men had grote gezinnen, denkend aan 8 of meer kinderen. In de 19e eeuw was het geboortecijfer groot, maar ook het sterftecijfer van zeer jonge kinderen. Mijn grootvader kwam uit een gezin van 12 kinderen, 9 hieruit groeide op tot een volwassen leeftijd. Godsdienst speelt toen en in sommige gezinnen anno 2008 nog een grote rol tot de kweek van grote gezinnen. In arme landen anno 2008 spelen deze factoren een grote rol. Een groot gebrek en tegenstand tegen voorlichting en om dit op te lossen in deze landen zorgen mede voor dit grote probleem. Landen als India, Indonesie, de Filipijnen kampen met veel armoede en kampen veel met straatkinderen die wel of niet wees zijn, het zorgt voor overlast.
De ellende die overbevolking met zich meebrengt is niet te overzien.
De lijn van de ontwikkeling van de mensheid kent ups en downs met golflengtes van decenia tot honderden jaren en millennia. Maar de laatste eeuw zijn er enorme uitslagen in de historische trends. De bekende hockeysticks. Het lijkt mij daarom juist dat resultaten uit het verleden nog maar bar weinig garanderen. Industriele productie kon stijgen door groeiende consumptie van goedkope niet-hernieuwbare grondstoffen en ecologisch kapitaal. Die beide bronnen zijn nu beperkt beschikbaar en duur geworden omdat het aanbod de vraag niet meer aankan. Daarmee is een geheel nieuw tijdperk aangebroken voor de mensheid. (spannend he!?)[...]Deze lijn van uitvindingen gedreven door overbevolking is door te trekken naar de industriële revolutie en het internet. Alle problemen waar de mensheid voor gesteld is heeft de mens opgelost. Resultaten behaald in het verleden bieden een zekere garantie voor de toekomst.
... en wat vindt je van de hoogste groei van de geldhoeveelheid ooit gemeten per hoofd van de wereldbevolking? Speelt dat ook nog een rol?Gezien de hoogste economische groei ooit gemeten per hoofd van de wereldbevolking (vooral in ontwikkelingslanden) momenteel zie ik geen enkel teken dat die limiet is bereikt.
Er zijn problemen die al eeuwen bestaan en nog nooit zijn opgelost. Armoede is nog wel het meest sprekende voorbeeld.Alle problemen waar de mensheid voor gesteld is heeft de mens opgelost. Resultaten behaald in het verleden bieden een zekere garantie voor de toekomst.
De lijn van de ontwikkeling van de mensheid kent ups en downs met golflengtes van decenia tot honderden jaren en millennia. Maar de laatste eeuw zijn er enorme uitslagen in de historische trends. De bekende hockeysticks. Het lijkt mij daarom juist dat resultaten uit het verleden nog maar bar weinig garanderen. Industriele productie kon stijgen door groeiende consumptie van goedkope niet-hernieuwbare grondstoffen en ecologisch kapitaal. Die beide bronnen zijn nu beperkt beschikbaar en duur geworden omdat het aanbod de vraag niet meer aankan. Daarmee is een geheel nieuw tijdperk aangebroken voor de mensheid. (spannend he!?)
http://www.economist.com/displaystory.cfm?...14375B4F52430D9 I know it's a drag Godric, but it's progressso in the early 20th century we faced starvation for lack of fertiliser when the population was a billion people, but can now look forward with confidence to feeding 10 billion on less land using synthetic nitrogen, genetically high-yield crops and tractors. When we eventually reverse the build-up in carbon dioxide, there will be another issue waiting for us.
Momenteel kan het zijn dat de geldhoeveelheid sterk gaat afnemen. De positie die ik daarin ga innemen morgen op de beurs moet ik nu even bestuderen. Of ik m'n in augustus en december verkochte aandeeltjes weer terug ga kopen omdat het verminderde eigen vermogen van de banken opgevangen gaat worden door anderen (centrale banken, Warren Buffet, Dubai etc.) of niet en er minder geld beschikbaar komt en wat wenselijk is.... en wat vindt je van de hoogste groei van de geldhoeveelheid ooit gemeten per hoofd van de wereldbevolking? Speelt dat ook nog een rol?
Dat probleem wordt geregeld opgelost maar niet overal tegelijk of voor altijd. De ongelijkheid deed zijn intrede volgens het artikel met de landbouw. Dat is vooruitgang.Er zijn problemen die al eeuwen bestaan en nog nooit zijn opgelost. Armoede is nog wel het meest sprekende voorbeeld.
Precies en daarmee is de nonsens uit de allereerste post (technologische/medische vooruitgang leidt tot overbevolking) voldoende aangetoond. Exact het omgekeerde lijkt het geval te zijn.
Of het vooruitgang is, is maar net hoe je het bekijkt. Voor iemand in Nederland die zich bijv. een Porsche kan veroorloven is het kapitalistische model hoogstwaarschijnlijk een zegen. Voor iemand in een ontwikkelingsland zou je je kunnen voorstellen dat dit idee van vooruitgang toch echt wel anders beoordeeld wordt.De ongelijkheid deed zijn intrede volgens het artikel met de landbouw. Dat is vooruitgang.
Allereerst dank voor de ironie.Adpruys schreef:Mijn laatste zinnetje was lichtelijk ironisch bedoeld.
Het kopen van een porsche vermindert de honger in Afrika
Kwaliteit en kwantiteit?Wanneer ben je goed bezig? Je moet vaak een keuze maken tussen kwaliteit en kwantiteit. In dit geval lijkt dit nu ook op te gaan. Wil je zoveel mogelijk mensen in leven houden? Of minder mensen goed laten leven en dit ook in de toekomst kunnen handhaven.
We leven in een vrij land en je mag je mening hebben, alleen roept het bij mij wel wat vragen op. Laten we eens even kijken naar de bevolkingsdichtheid per land, daarmee is aangegeven waar relatief de meeste mensen wonen.....Nathalie89 schreef:Mijn mening luidt dat de wereld inderdaad overbevolkt is.
Ik denk dan bij mezelf: Wat als alle mensen, die nu dagelijks dood gaan (in ontwikkelingslanden) allemaal zouden blijven leven door medische hulp? Al deze mensen krijgen weer 3 kinderen, en die kinderen ook weer 3 kinderen, en dan....
Wellicht breken epidimieën uit voor een rede. Zodra we het ene de baas zijn, onstaat er weer een andere stervelijke ziekte. Er zullen altijd 'gevaren' voor de mensheid blijven bestaan. Al waren het maar de natuurrampen, die zich steeds sneller op lijken te volgen.
n
Het vreselijke kromme ( the irony of it all) is dat competente, jonge en sterke mensen in afrika dood gaan als banale ziektes al diarree, terwijl er hier in nederland bijvoorbeeld zwaar gehandicapte 'kasplantjes' in leven worden gehouden, met alle kosten en verdriet van dien.
Waarheid blijft dat de gehele wereld zich niet in 1 tempo blijkt te kunnen ontwikkelen.