Onze verschillende visies t.o.z.v. de draaiimpluls van de atmosfeer liggen op het vlak van de oorzaak van de bewegingen van de atmosfeer(een watermassa's. . .deze staan niet los van elkaar). We zijn het er over eens dat een auto die naar het oosten versneld een tijdelijke vertraging van de draaing van de aarde (west--->oost) veroorzaakt en dat met het afremmen de aarde weer versneld. Voor zover een lucht of waterbewegingen op deze manier versneld en vertraagd worden is het netto effect op de aardedraaiing dus ook nul. Het Corriolis effect heeft slechts invloed op noord/zuid stromingen en veroorzaakt slechts locale west-oost stromingen welke geen netto effect hebben op de globale draaiimpuls van de aarde voor zover de noord/zuid stromingen lokaal gecreeerd worden en er geen netto massverplaating van toepassing is. Als je bijvoorbeeld een massa van de evennaar naar de Noordpool zou verplaaten (op een manier welke te vergelijkgen is met een draaiende schaatser die zij uitgestrekte armen naar zich toe trekt) dag zou de aarde versnellen, maar dat gebeurt niet doordat Coriolisstroming alleen maar rotaties van de lucht massa's veroorzaakt.Tinustechniek schreef:Dat klopt niet. Zonneenergie is niet de energie voor de draairichting van de atmosfeer. Is het het corrioliseffect: de corriolis(schijn)kracht dus? Eerst maar eens uitzoeken WAAROM de wind uit het westen waait: waar krijgt de atmosfeer haar draaiimpuls van?
Vortex schreef: De beweging van de atmosfeer (en van de oceanen)wordt continu door zonne-energie gedreven en elke nieuwe aanvullende versnelling van de luct(en water) onstaat vanwege een reactiekracht op de aarde zelf
De resterende vraag is dus: Zijn er bewegende lucht en water massa's welke zich niet op de bovengenoemde manier gegragen en op globale schaal een netto draaiimpulse hebben?. . . De focus van deze vraag is of de beweging van deze massa's een netto beweging hebben t.o.z.v. de "vaste" massa van de aarde. . .ik voeg gemakshalve de vloeibare kern van de aarde toe aan de "vaste" massa.
Als het antwoord JA is, zoals jij imliceert, dan betekend dit dat er continu een extrene draaiimpulse aan de atmosfeer en de wateren van de aarde wordt toegevoegd. Ware het niet voor de extrene aandrijving dan zou op termijn de netto beweging uitdijen door frictie en het netto effect op de draaiing van de aarde louter een tijdelijk hebben zoals het geval is met de auto.
Het gaat dus om jou stelling dat de atmosfeer globaal een netto beweging heeft naar het oosten toe relatief naar de "vaste massa" (zo begrijp ik het tenminste wat je claimed).
Ik stel dat de netto beweging van de wind en water tezamen netto een nul draaiimpulse heeft ten opzichte van de aarde. Dat er hoofdzakelijk een west-oost stroming zou zijn betekend niet dat er een netto west-oost stroming bestaat. Dat zou aantoonbaar moeten zijn vanuit metingen en berekeningen. . .lijkt me een moeilijke taak. Het is mijn inziens ook niet mogelijk dat er een netto draaiimpuls in oostelijke richting zou bestaan. Indien er een dergelijke impulse zou bestaan is dat logischerwijs in westelijke richting vanwege frictieverliezen van ruimtelijk stof dat in de atmosfeer wordt opgenomen. Dit zou de draaiing van de aarde op lange termijn blijven afremmen en de dagen langer maken.
Windmolens stopppen de wind niet maar vertragen het alleen vanwege omzetting van energie(maximaal 60% rendement). Dit globale versnellen of vertragen zou alleen zo zijn indien de atmosfeer een netto draaiimpulse heeft ten opzichte van de "vaste" massa (wat volgens mij alleen kan bestaan vanwege ruimtestof opname in de atmosfeer.. . . Stel je zet de hele aarde opeens vol met windmolens waardoor de wind stopt. De totale rotatieimpuls blijft gelijk, maar de draaiimpuls van de atmosfeer wordt tijdens het afremmen doorgegeven aan de aarde die daardoor (tijdelijk) zal versnellen, en dus een andere draaisnelheid heeft!
Het effect van windmolens heeft dus hooguit een zeer locaal karakter(net zoals versnellende/remmende auot's dit doen). De absolute draaiing van de aarde wordt door windmolens niet beinvloed. Indien er een globale netto draaiimpuls naar het oosten toe zou bestaan zou de aarde met of zonder windmolens continu versnellen vanwege de frictie tussen aarde en wind massa: de frictie welke de wind ondervind van windmolens is niet te onderschijden van frictie welke de wind ondervind van bergen, bomen en huizen.
Ik blijf er bij dat versnellingen van een lokale lucht massas onstaat vanwege processen welke een reactiekracht op de aarde uitoefenen. Zodra de beweging door frictie uitdijdt (met of zonder windmolens) is het netto effect nul. Globaal gezien stel ik dat de netto draaiimpulse van de bewegende massas, ten opzochte van de vaste massa, nul is, voor zover de beweging van de luchtmass veroorzaakt is door interne processen.
Indien er vanuit ruimte een netto draaiimpulse aan de aarde (hoe dit dan ook zou gebeuren) wordt overgedragen dan zal dit in een continu versnelling/vertraging van de aarde resulteren.