Gebruikersavatar
Bart
Artikelen: 0
Berichten: 7.224
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 22:42

Re: Vraagstuk batterijkeuze elektrische scooter

Als je lithium wilt gebruiken is lithium-ijzer fosfaat de beste technologie voor deze toepassing. De technologie wordt ook veel toegepast in plug-in hybride auto's. Het is ook aanzienlijk veiliger dan de oudere lithium-technologien zoals lithium cobaltoxide en lithium mangaanoxide.

Ik verricht zelf onderzoek aan lithiumbatterijen, maar ik weet niet zo heel veel af van lood-zuur batterijen en al helemaal niet hoe zij worden opgeladen. Daar kan ik je dus helaas niet mee verder hebben. Ik denk wel dat in jouw situatie het gebruik van lood-zuur accu's aan te raden is.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Gebruikersavatar
Rogresalor
Artikelen: 0
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 10:58

Re: Vraagstuk batterijkeuze elektrische scooter

Gebruikersavatar
Rogresalor
Artikelen: 0
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 10:58

Re: Vraagstuk batterijkeuze elektrische scooter

Goed, ik ben nu thuis van mijn werk en nu heb ik tijd.

De neonova server had onderhoud nodig (Linux) http://www.neonova.nl/en/content/nbs/nbsin...pias62p6ad2r263

Goed, de cellen in de link (en dat is het type cel wat jij bedoelt, Bart) hebben een kapaciteit van 3,3 volt en 2300 mAh

Dus P=U*I, dus 3,3*2,3=7,59 watt/cell. Laten we zeggen dat we met 85% rendement dus 6,45 watt/eff. halen aan vermogen.

Ik heb dus 1000 watt aan vermogen nodig en 1000/6,45= 155 cellen minimaal en nu gaan we ze in paren schikken (gemengd a=parallel en b=serieel) dus we moeten rekenen met 2 variabelen.

Om het voltage te halen van 60 volt en een amperage van 18 Ah heb ik 1080 watt nodig.

Die 80 watt is te verwaarlozen omdat de scooter dan lichter zal zijn en de cellen veel efficiënter zijn dan loodcellen (zie grafiek).

Dus bij 3,3 volt zijn dat er 19 serieel en 155/19=8 parallel

De scooter clipt hem bij 48 volt = 1,6 volt per cel * 30 = 48 volt, dus bij belasting moet de dieptelading van Li-ion nog niet bereikt zijn, dus we moeten goed opletten hoeveel cellen we serieell zetten, des te meer cellen, des te groter de marge.

Dus als 1,6 staat tot 2,1 staat als 2,51volt staat tot 3.3 volt. Die 2,51 is volgens mij goed bij dit type Li-ion want in de specs staat 2,0 volt als cutt-off en dat staat de controller niet toe want bij een lege accu (heb ik meegemaakt) wil je optrekken en kapt hij hem af. Alleen heel erg langzaam optrekken en rijden kan dan nog voor 4 kilometer.

Bij het inzetten van grotere loodaccu's zou inderdaad veel voordeliger zijn. Zo rijk ben ik nu ook weer niet en ik ben niet van plan om er meer als 670-720 euro in te steken anders overtreft het de dagwaarde.

De plaatsing zal ergens tegen december zijn, dus het oogt vroeg, maar zoals ik al zei is goed voorbereiden het halve werk.

De link van dit type nieuwe accu: http://www.first-products.de/specsenglisch.htm

Hier de minicursus loodaccu's want samen met http://batteryuniversity.com/

*Ik mis in de link de info over deze nieuwe Li-ion Ferro fosfor cellen

Hier de link naar mijn homepage waar ik het bestandje zo even dump. het is geen handleiding meer te noemen en een complete cursus met zogoed als álles over de loodzuurbatterij. De beste guide die ik ooit gezien heb van de 1000+

PS: De afbeeldingen in dit topic komen uit die guide.

http://members.home.nl/jimmyharsfeld/ Er staan ook een paar dingen in en een kunstwerk voor Deviantart van mezelf die je mag gebruiken als je wilt :P . Er is nog geem homepage. teveel kletsen over jezelf is niet goed met alle Googlebotjes die er rondwandelen, enfin.

Terug naar “Elektrotechniek”