Gebruikersavatar
Rogresalor
Artikelen: 0
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 10:58

Re: Elektrische auto's (ev's, phev's, ...)

Benm schreef:Dat is natuurlijk onzin ergens. Vergelijk nogmaals met de 911, die ontwikkelt richting 200 kW in een verbrandingsmotor niet efficienter dan 30%. Het restant komt vrij als warmte en wordt zonder al te veel moeite afgevoerd door de radiateur, dankzij de langsrazende rijwind. Continu full-power optrekken tot 50 en weer remmen moet je er trouwens niet mee doen, dan sta je rap genoeg met kokende motor.

Het is marketing en toepassing, de tesla is om te racen. Je neemt ook geen smart als je een koelkast wilt vervoeren of een busje als je snel van a naar b moet. Overigens denk ik dat je met die tesla een heel stuk verder komt als je net zo traag optrekt als met een gangbare electrische auto en de snelheid laag houdt. Maarja, wie gaat er nou optrekken gelijk een stadsbus als je een auto onder je kont hebt die 0-100 in 4 seconden doet? :P
Ik weet niet of je het onzin kunt noemen? Wat ik weet is dat de Tesla haar batterijpack wel degelijk koeld per airco die iets van 3,6 kWh voor haar rekening neemt.

In discussie met je gaan wil ik het niet noemen, maar ik heb het batterijpack gezien en dat is ontiegelijk groot.

Natuurlijk is de Tesla een presteerobject net zoals de elektrische dragracermotor.

Op de openbare weg hier in Nederland zie ik niet gauw de weg volzitten met Tesla's. Zoveel rollen er nooit uit een plant en ook niet na 40 jaar. De berekeningen hier zijn gebaseerd op 12 kWh per 100 km en dat vind ik een hoge opgave. Met een beetje beheersing die je vanzelf krijgt door de ervaring is 10 kWh per 100 km goed te halen. Dat is toch 12% besparing op het net en nog een ssue met deze EV's die iedereen over het hoofd ziet en wat het kan doden:

Alles wat uit het net gaat naar het wiel en op de weg is warmte! Nu we met global warming zitten is dit geen leuke combinatie. Ik weet niet of iemand daar ooit al over nagedacht heeft :P
raymondmichiels
Artikelen: 0
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 21:05

Re: Elektrische auto's (ev's, phev's, ...)

Alles wat uit het net gaat naar het wiel en op de weg is warmte! Nu we met global warming zitten is dit geen leuke combinatie. Ik weet niet of iemand daar ooit al over nagedacht heeft :P
Gelukkig is dit geen (echt) probleem. De hoeveelheid warmte de we als mensheid produceren is veel kleiner dan de hoeveelheid extra warmte (van de zon) die we op aarde gaan vasthouden door de extra CO2 in de atmosfeer.

De 10 of 12kWh die nodig is om een auto voort te stuwen is wat dat betreft volledig irrelevant. Ter vergelijk: een hummer verbruikt nu 280(!)kWh, een middenklasser 90kWh, een Aygo 50kWh.
Gebruikersavatar
DePurpereWolf
Artikelen: 0
Berichten: 9.240
Lid geworden op: wo 12 mar 2003, 19:44

Re: Elektrische auto's (ev's, phev's, ...)

Benm schreef:Het vervelende is dat je er eigenlijk altijd nog een auto bij moet hebben, even op en neer naar groningen vanaf hier in utrecht kan gewoon niet in die roadster. Vraag me trouwens af wat de anwb doet als je ze laat opdraven om de accu bij te laden :P

Gezien de afstanden per dag en de electricteitsnetten ter plekken denk ik dat je daar lang op kunt wachten. Of je moet naar ieder stoppunt een paar trucks met een dieselgenerator erop sturen, maar dan is het wel een beetje loos - toch?
Waarom is een elektrisch tankstation anders dan een benzine tankstation.

Benzine groeit daar ook niet aan de bomen

terwijl een normale motor gewoon 150 C aan kan, kan dat bij een batterij natuurlijk niet, dan wil je onder de 50 blijven. Koeling is dus wel degelijk belangrijk. Maar ik denk niet dat het een show-stopper is. de 3.5 kWh is natuurlijk maximaal verbruik. Het hoefd niet zo te zijn dat het dat altijd moet leveren.
Benm
Artikelen: 0
Berichten: 12.262
Lid geworden op: za 21 okt 2006, 01:23

Re: Elektrische auto's (ev's, phev's, ...)

Utrecht naar Groningen kan makkelijk! (kost 53% batterij) Maar ik kan me voorstellen dat je ook terug wilt... Dan moet je ter plekke je auto even in een gewoon stopcontact stoppen.

Maar als je in Utrecht woont wil je toch helemaal niet naar Groningen?!? Laten we de discussie wel even reëel houden. :-)
Toch denk ik dat het voor veel mensen wel een reden is om sowieso niet aan zo'n ding te beginnen. Dat die actieradius werkelijk te klein is zal voor mij een paar keer per jaar voorkomen, maar de vraag blijft wat je op dat moment moet doen... met je roadster naar de hertz rijden en met een huurbak door naar bestemming?
Waarom is een elektrisch tankstation anders dan een benzine tankstation.

Benzine groeit daar ook niet aan de bomen
Een 'gewoon' verplaatsbaar tankstation bestaat uit niet meer dan een tank met de te verdelen brandstof, en een pomp. Met een enkele tankwagen gooi je met gemak de auto's van 100 deelnemers vol (zeg 100 liter pp, 10 kuub).

Zou je 100 wagens van 200 kWh stroom per stuk moeten voorzien in een uur tijd, dan wordt het toch een heel ander verhaal. Een dieselgenerator van 20 MW is niet echt portable. Een verplaatsbaar model van 1 MW is zo'n beetje een 40 voets container vol, en weegt met gemak 20 ton.
Victory through technology
Duckydons
Artikelen: 0
Berichten: 2
Lid geworden op: di 02 okt 2012, 22:09

Re: Elektrische auto's (ev's, phev's, ...)

Beste forumlezers.

Ik ben van plan om een Peugeot Ludix scooter om te bouwen naar elektro scooter.

Ik ben goedkoop geslaagd voor een 24v 3000w elektromotor, en ga dus rustig verder met zoeken naar onderdelen.

Ik heb nogal wat vragen hierover: welke controller is het beste hiervoor, hoe schakel ik de stroom voor de lampen e.d., want die zijn 12 volt.

Omdat het oude blok onderdeel was van het totale frame, ga ik die vervangen door een achterbrug met eenzijdige ophanging, ook die heb ik goedkoop gevonden, en vind ik wel zo mooi.

Het lijkt mij leuk om via dit forum ondersteuning en wie weet mede-sleutelaars tegen te komen! :D

Mvg. Don.

Terug naar “Elektrotechniek”