Mahiman
Artikelen: 0

Kiezen van afstand dwarsliggers voor vlonder

Hallo,

Ik ben zelf niet 100% geschoold op statica dus wil graag jullie mening.

Plan is om een vlonder te maken die gedeeltelijk zweeft (uitsteekt) en gedeeltelijk rust op bestaande fundering welke 1 meter breed is.

Onderconstructie

Ik heb palen van 6,8 bij 6,8 cm en 2 meter lang (hardhout) die dus voor 1 meter op de fundering liggen en nog 1 meter overhangend uitsteken.

Ik veranker ze chemisch op twee punten op de bestaande fundering.

Toplaag

Dwars hierop komen 2,4 cm dikke hardhouten vlonderplanken.

Vraag

Om de hoeveel cm moet ik zo'n onderliggende uitstekende paal leggen om voldoende sterkte te hebben met normaal terrasgebruik.

Nu denk ik zelf dat het doorbuigen van de topplanken niet zo kritisch is maar dat de overnag sterk genoeg moet zijn.

Ik dacht zelf aan max 60 cm tussen de balken of nog iets minder.
oktagon

Re: Kiezen van afstand dwarsliggers voor vlonder

Graag een schetsje,ik snapput niet en zou randvoorwaarden bij een antwoord moeten geven.

In het algemeen is het bij balcons zo,dat je vooral rekening moet houden met de randbelasting bij een balkonhek;ze noemen dat een lijnbelasting in de NEN 6702 TGB 1990 (8.2.2.2) met 5 kN over een lengte van 1 meter op niet meer dan 10 cm uit de rand.Ook te rekenen op 2,5 kN/m2 met verdere condities (art.8.2.4)! :D
Civilo

je bedoelt dus een vloer met overstek neem ik aan?

ik heb wel eens een houten brug doorgerekend, eerste criterium was dwarskracht. Verdeel de krachten uit de vloer zodat een heel veld afsteund op een balk, zie onderstaande afbeelding. stel vervolgens het krachtenschema op voor de 2d doorgaande balk op, naast lijnbelasting ook puntlasten meenemen in de berekening. bereken de normaalkracht en toets deze aan de sterkte van de balk. voldoen de normaalkrachten, bekijk dan de momenten. voldoen de momenten niet, moeten de velden kleiner worden, dus de balken dichter bij elkaar. vergeet ook niet een beetje veiligheid in te bouwen

als je een beetje rondkijkt zijn de mechanische eigenschappen van verschillende soorten hout wel te vinden op internet
Bijlagen
verdeling_kracht
verdeling_kracht 709 keer bekeken
Mahiman

Bedankt voor jullie eerste reacties.

Ik heb ter verduidelijking een schetsje gemaakt want het is denk ik niet 100% duidelijk.

het gaat inderdaad om een overstek van een meter.

Balkdikte ligt vast dus ik zoek enkel de afstand tussen de balken.
Bijlagen
vlonder
vlonder 719 keer bekeken
oktagon

Een balkje van 6,8 * 6,8 cm2heeft een W van 52 cm3 en een I van 178 cm van4.

Als je nu een strook uitrekent van 1 meter breedte ,dan kun je uit de TGB halen en wat ik vermeldde,wat de optredende momenten ;de bijbehorende doorbuigingen zijn gezien het overstek wel maatgevend en zou ik niet meer nemen dan 10 tot 15 mm bij vollast,echter wel berekenen of dan de toelaatb.buigspanning niet wordt overschreden.

Je moet wel het eigen gewicht van de constructie bij de var.belastingen volgens TGB optellen en ook de toelaatb.spanning van de te gebruiken houtsoort opnemen in je berekening.

In de TGB 1949 was men nog niet zo perfectionistisch en mocht je voor goed vuren en grenen 70 kg/ cm2 en voor am.grenen en eiken en djati 100 kg/ cm2 toepassen;als dit hout niet was geimpregneert dan factor 0,67 toepassen.

Ik vermeld dit omdat ik wrs.met een hobbyist te doen heb en het niet leuk (!) is als de zaak in elkaar dondert.

Houdt wel rekening met inklemming van de balkjes bij de muur met voldoende contragewicht anders heb je ook avonturen! :D

Uit dus je optredende moment kun je de benodigde W en I halen voor een strook van 1 meter en dat getal deel je door de W en I van de balkjes en je hebt het aantal per strekkende meter.

Succes! :P

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”