Als ik het goed aflees uit jouw Excel bestand, dan rijdt een trein van 150.000kg met 1500kW na 1 seconden 4.4721 m/s, uitgegaan dat de trein niet slipt en geen weerstand heeft?Jan van de Velde schreef:Het is gewoon een kwestie van iets handig opzetten, zodat je (begin)condities eenvoudig kunt wijzigen. Ik heb een opzet gemaakt voor je met alleen de aandrijfkracht erin, kun je hem zelf uitbreiden met rolweerstand en luchtweerstand.
bestudeer de opzet en formules maar eens, ik reken in stapjes van 0,01 s afhankelijk van de vorige snelheid de volgende uit. Kun je nu zelf in de open kolommen iets nuttigs proberen te doen met rolweerstand en luchtweerstand.
NB, het blijft theoretisch, ik kan me niet voorstellen dat een locomotief 670 kN via een paar ijzer-op-ijzer wielen op de rails kan overbrengen zonder te slippen, maar dat wordt een kwestie van verfijnen.
[attachment=1554:accelleratie_trein.xls]
Goede opzet inderdaad, alleen die wrijving is toch wel belangrijk, nu kan de trein nog oneindig hard.
Een probleem dat ik zie is dat de luchtwrijving sterk afhankt van de vorm van de trein. Een goed gestroomlijnde hogesnelheidstrein heeft allicht minder wrijving dan een blok-vormige goederentrein. Ik vermoed dat hier gewoon kengetallen voor moeten worden genomen. (En kan me voorstellen dat de snelheid een belangrijke rol speelt).
In ieder geval al harstikke bedankt voor alle moeite zover!