Moderator: Rhiannon
Hier is het nog gekker. Hier wordt oudejaarsavond "new years eve" genoemd. Heel verwarrend. Ik zou niet weten waar dat vandaan komt.
Wellicht is dit terug te voeren op de oorsprong van het Christendom: het Jodendom. In de Joodse traditie beginnen alle dagen in de avondschemering: als de eerste drie sterren zichtbaar zijn.In alle engelstalige landen wordt dit zo aangeduid. New Year's Eve is de avond voor het nieuwe jaar, net als Christmas Eve de avond is voor Kerstmis. Dat is een heel normale manier om de avond voor een feestelijke gebeurtenis aan te duiden. In Nederland hebben wij ook Sinterklaasavond, de avond voordat Sinterklaas verjaart. Immers, hij is op 6 december jarig, maar wij vieren de avond ervoor, op de vijfde, dat hij pakjes komt brengen.
Als je deze gedachtengang doortrekt, dan zou je verwachten dat 31 december nieuwjaarsavond heette.(..)In alle engelstalige landen wordt dit zo aangeduid. New Year's Eve is de avond voor het nieuwe jaar, net als Christmas Eve de avond is voor Kerstmis. (...) In Nederland hebben wij ook Sinterklaasavond, de avond voordat Sinterklaas verjaart. Immers, hij is op 6 december jarig, maar wij vieren de avond ervoor, op de vijfde, dat hij pakjes komt brengen.(...)
En daar is dus geen uitsluitsel over te geven ben ik bang?rhiannon schreef:@ Raspoetin: zo heet het in de engelstalige landen dan ook, New Year's Eve.
Dat wij daar in Nederland van zijn afgestapt, zal ongetwijfeld een reden hebben.
Ik vermoed zeer sterk, dat antisemitisme niet alleen hoogtij vierde tijdens het Concilie van Nicea maar ook zeer veelvuldig erna, ben ik bang.En daar is dus geen uitsluitsel over te geven ben ik bang?
Thermo1945, ik zie op dit moment niet echt wat ik met dit antwoord moetthermo1945 schreef:Ik vermoed zeer sterk, dat antisemitisme niet alleen hoogtij vierde tijdens het Concilie van Nicea maar ook zeer veelvuldig erna, ben ik bang.
Even nu niet schrikken. Tussen neus en lippen door kun op diezelfde bladzijde kerkgeschiedenis lezen, dat Jezus door mensen tot god verklaard is, wat in de diepste grond betekent, dat christendom afgoderij is maar dat is ver off topic.
Je moet natuurlijk niets en ik ervaar je absoluut niet als onwetend. Een voorbeeld ter toelichting. De vaststelling van Christelijke paasdatum is op grond van antisemitische argumenten op een ander tijdstip gekomen dan het Joodse paasfeest ( Pesach). Op een gelijksoortige manier kanRaspoetin schreef:Thermo1945, ik zie op dit moment niet echt wat ik met dit antwoord moet
Schijn een lichtje op de enorme duisternis die mijn onwetendheid heet
verklaard worden. Maar dit is verre van een keiharde bewijsvoering!rhiannon schreef:@ Raspoetin: zo heet het in de engelstalige landen dan ook, New Year's Eve.
Dat wij daar in Nederland van zijn afgestapt, zal ongetwijfeld een reden hebben.
Mwoah, dit lijkt me behoorlijk ver gezocht. Immers, als zoiets besloten zou zijn waarom heet het dan in bijvoorbeeld Groot-Brittanië (=Christelijk) wel gewoon new year's eve?De vaststelling van Christelijke paasdatum is op grond van antisemitische argumenten op een ander tijdstip gekomen dan het Joodse paasfeest ( Pesach). Op een gelijksoortige manier kanverklaard worden. Maar dit is verre van een keiharde bewijsvoering!