ik heb van iemand de opdracht gekregen, om een offerte uit te brengen voor een aluminium loopbrug. Overspanning 6 meter. Ik wil de brug opbouwen uit 2 rechthoekige kokers, met dwarsliggers ertussen.
De overspanning is 6 meter. Maximale belasting op het midden is 250kg.
Kan iemand mij zeggen, welke kokers ik minimaal moet gebruiken?
Niet om het een of ander hoor, maar blijkbaar heb je een echt bedrijf (tenminste, je gebruikersnaam geeft verschillende hits op Google....)
Maarrrrr: Ben je echt van plan om een loopbrug te maken met de gegevens die je hier op het forum van iemand krijgt, waarvan je niet weet of diegene wel verstand heeft van het onderwerp? Dat kan uitermate tricky zijn hoor!
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
ik heb idd een bedrijfje. Ik heb deze berekeningen op school wel gehad, maar omdat ik dat al bijna 10 jaar nietmeer gedaan heb, weet ik nietmeer hoe het werkt. Voor iemand die dit wel weet, is het een redelijk eenvoudige berekening.
Als je dit op school hebt gehad, en er nu professioneel mee aan de gang gaat, dan lijkt het me toch wel nuttig om die kennis weer eens boven te halen. Je zult er vast vaker tegenaan lopen. En als die brug ergens in de openbare ruimte wordt gebruikt, en/of vergunningplichtig is, dan heb je kans dat de gemeente je vraagt om de sterkteberekening te laten zien. Dan heb je twee opties: of je laat de sterkteberekening doen door een constructiebureau, of je verzamelt genoeg kennis om zelf de gemeenteambtenaren van repliek te dienen.
Het begint bij de sterktegegevens van de betreffende kokers. Ik neem aan dat je die betrekt van een leverancier. Die zelfde leverancier heeft die gegevens ongetwijfeld in een tabel staan. Dus laat eerst eens zien wat je leverancier over die kokers te vertellen heeft.
dit is een klein loopbruggetje, wat een particulier wil gebruiken, om over een beek te komen, die bij zijn huis ligt. Het komt zich allemaal zo spannend.
Als het goed is, komt er staks een Wy-y waarde uit de berekening. Dan is het aan mij om een koker te vinden, die daaraan voldoet, of hoger ligt.
hhhmmm, voor stalen buis kom ik uit op Ix-x 371 en Wx-x 19. Klopt volgens mij niet helemaal. Ik heb een puntbelasting van 250kg genomen (2,5 Kn), overspanning 6 meter.
bedankt voor je berekeningen. Maar ik schreef al, dat ik een ALUMINIUM brug moest maken. (moet niet de zwaar worden.). Dus deze waardes moeten allemaal omgerekend worden.
rekgrens staal=235n/mm2
rekgrens aluminium (6060)=160N/mm2
Tevens wil ik de kracht verdelen over 2 rechthoekige liggers (hoogkant, zodat ze het sterkst zijn) afmetingen bijvoorbeeld 80x60x4 oid.
Van het profiel,waar je voorkeur uitgaat bij toepassen van staal een omrekening maken naar alu. door de W te verhogen met een factor 235/160 en de I met een factor El.mod st/El.mod.alu.