hallo beste mensen,
ik ben voor mijn afstudeerproject bezig met het maken van een installatie met twee bakken water. (ik studeer aan de kunstacademie; industrial design and robotics) In de bakken komen meerdere golven (een soort omgebouwt double slit experiment). Het water kleur ik met kleurstof. Ik loop nu tegen het probleem aan dat de kleurstof die ik gebruik na verloop van tijd naar de bodem zakt. Het lost op de een of andere manier niet op. Mijn eerste vraag is dan ook weten iemand van jullie een goede winkel (het liefst in de buurt van Utrecht) waar ik goede kleurstof kan kopen die echt oplossen in water?
Mijn tweede vraag is volgens mij wat ingewikkelder. Uiteraard verdampt het water na een tijd. Echter sprak ik laatst met iemand die suggereerde dat er stofjes bij het water te doen zijn waardoor het veel minder snel verdampt. Hij stelde dat het chloor en de kalk de grootste boosdoeners waren en deze het water volume snel deden afnemen omdat zij snel zouden verdampen. Ik vroeg me af kan iemand dit verhaal van deze "wonder-middeltjes" verifieren en mij het recept verschaffen? Een andere vloeistof, kleurbaar en met dezelfde dichtheid als water, die minder snel verdamt is ook van harte welkom. Is wellicht gedistileerd water een betere optie dan kraanwater en zoja waar kan ik dit verkrijgen?
ik hoop dat er iemand mij kan helpen
bij voorbaat dank,
Tom Kok
p.s. mijn scheikunde kennis is vergelijkbaar met geen scheikunde kennis