Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Tommeke14
Artikelen: 0

Sciencefiction en het verleden

Hey,

Een deel van mijn eindwerk gaat over science fiction

In verscheidene definities en kenmerken over science fiction komt vaak terug "speelt zich af in de toekomst".

Nu geldt dit natuurlijk niet voor alle verhalen (te denken aan 'The Core' dat zich afspeelt in het heden)

Nu vroeg ik me af of er ook sciencefictionverhalen zijn die zich volledig afspelen in het verleden, zonder dat de personages daar met een tijdmachine geraakt zijn.

Zoja, kent iemand enkele titels waar dit het geval is?

-Tom
Friendly Ghost

Re: Sciencefiction en het verleden

Tenzij je ons verleden bedoelt: Star Wars (a long time ago in a galaxy far far away)
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"
Klintersaas
Social:

Er bestaat een subgenre van sciencefiction dat alternatieve geschiedenis genoemd wordt. Verder kan je je ook eens verdiepen in het retrofuturisme.
Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
manjaman

Hmm, ik ben er niet zeker van, maar Jules Verne is iig lang geleden geschreven, maar gaat ook wel over de toekomst.

Pas geleden heb ik een boek gelezen dat wel over het verleden leek te gaan, maar de naam is me ontschoten :D
Tommeke14

manjaman schreef:Hmm, ik ben er niet zeker van, maar Jules Verne is iig lang geleden geschreven, maar gaat ook wel over de toekomst.

Pas geleden heb ik een boek gelezen dat wel over het verleden leek te gaan, maar de naam is me ontschoten :D
Ja Jules Verne is eerder toekomst natuurlijk

Het moeilijke hieraan is dat speculatie naar mijn mening de motor vormt van sciencefiction.

en speculatie over het verleden is natuurlijk moeilijker dan speculatie over de toekomst/
Klintersaas
Social:

en speculatie over het verleden is natuurlijk moeilijker dan speculatie over de toekomst/
Daarom juist dat alternatieve geschiedenis mogelijk interessant voor je kan zijn. Daar doet men namelijk alsof bepaalde gebeurtenissen in het verleden zich niet hebben voorgedaan en speculeert men over een andere loop van de geschiedenis.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!
Rhiannon
Moderator
Social:

... sciencefictionverhalen zijn die zich volledig afspelen in het verleden, zonder dat de personages daar met een tijdmachine geraakt zijn.

Bij mijn weten heeft Paul Theroux ooit in de zeventiger of tachtiger jaren een boek geschreven over Antarctica dat in het verre verleden een hoge beschaving zou hebben gehad. Hoe het heet weet ik niet meer.
Contra principia negantem disputari non potest.
TIO

Wat dacht je van 1984 van George Orwell? Dat speelt zich af in *verrassing* 1984, wat toch duidelijk verleden is. Toen het boek geschreven werd, was 1984 nog wel toekomst natuurlijk, dus misschien is het niet exact wat je zoekt.

Alternatieve geschiedenis zou ik niet per definitie onder sciencefiction rekenen. Persoonlijk vind ik 'speelt zich af in de toekomst' geen typerend kenmerk van sciencefiction. Het meest typerende (en eigenlijk enige) kenmerk dat elk sciencefictionverhaal moet hebben, is fictieve wetenschap (hence the name -> wetenschapsfictie). Geen fictieve wetenschap, geen sciencefiction.

Als je fictieve wetenschap geloofwaardig wil brengen, situeer je je verhaal best in de toekomst, vandaar dat veel sciencefiction zich vaak in de toekomst afspeelt. Maar dat is in mijn ogen echt geen typerend kenmerk.

Ook Arthur C. Clarke's '2001: A Space Odyssey' speelt zich voor ons in het verleden af.

Er zijn volgens mij wel historische romans met een sciencefictionkern, maar daar kan ik er nu niet direct één van vinden.

Misschien wel een goed voorbeeld is Orbis van Scott Mackay:
In Scott Mackay's Orbis, real-world history veers off-track just after the death of Christ, with an invasion by technologically-advanced alien beings calling themselves Benefactors, looking for a way to preserve their dying race. Of all peoples on Earth, only the Romans refuse to accept the Benefactors' domination; when the Romans realize they can't prevail, they steal Benefactor technology and escape to the stars, where they continue their own tradition of cultural subjugation, conquering planets instead of nations. In the escape, though, the location of Earth (Orbis) is lost. Ever since, the Romans have searched in vain for their home.
Duidelijk sciencefiction die zich in het verleden afspeelt.

Zo zijn er ongetwijfeld nog meer.

Je stelt je vraag beter ook eens op http://www.ff-leesclub.nl/forum/sf-f20.html, daar zullen ze ongetwijfeld meer dan bereid zijn om je te helpen.
"History is a necessity in our world, for those who are ignorant to it are doomed to repeat it..."

- Jon Schaffer -
Tommeke14

Het meest typerende (en eigenlijk enige) kenmerk dat elk sciencefictionverhaal moet hebben, is fictieve wetenschap (hence the name -> wetenschapsfictie). Geen fictieve wetenschap, geen sciencefiction.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens.

waar plaats je 'A Story of the Days to Come' van H.G. wells dan?

en Utopia van Thomas More?

er komen geen wetenschappers in voor, maar ze worden toch vaak tot science-fiction gerekend.
TIO

Tommeke14 schreef:Daar ben ik het niet helemaal mee eens.

waar plaats je 'A Story of the Days to Come' van H.G. wells dan?

en Utopia van Thomas More?

er komen geen wetenschappers in voor, maar ze worden toch vaak tot science-fiction gerekend.
Die twee verhalen ken ik niet, maar na wat googlen, zou ik volgens mij Utopia onder fantasy, simpelweg literatuur, utopie of zoals Swifts 'Gulliver's travels' onder satire categoriseren. 'A story of the Days to Come' lijkt me toch echt wel wat fictieve wetenschap te bezitten. Het hoeft niet over wetenschappers te gaan, als er dingen in komen die technologisch of wetenschappelijk gezien nu nog niet kunnen of bestaan, reken ik het onder SF. Als je kijkt naar de beschrijving van Wikipedia:
Among other things, this short story appears to anticipate technical developments toward massive urbanization, skyscrapers, moving sidewalks, superhighways, and intercontinental aircraft traveling at jet speeds.' valt dit met reden onder sciencefiction.
Duidelijk fictieve wetenschap.

Ook enkele boeken van Harry Turtledove bevatten sciencefictionelementen, maar spelen zich toch af in het verleden. Zoals zijn 'Worldwar'-tetralogie waarin aliëns zich komen moeien met de WO II.
"History is a necessity in our world, for those who are ignorant to it are doomed to repeat it..."

- Jon Schaffer -
Klintersaas
Social:

Alternatieve geschiedenis zou ik niet per definitie onder sciencefiction rekenen.
Ik wel en
Ook Arthur C. Clarke's '2001: A Space Odyssey' speelt zich voor ons in het verleden af.
Uiteraard, maar zoals je zelf ook al opmerkte mogen we het niet vanuit onze tijd bekijken, maar moeten we het werk zien t.o.v. de tijd waarin het gemaakt werd.

ypsilon

Een beetje off-topic, maar mogelijk wel interessant voor je eindwerk: Victorian Circus IV in Amsterdam.
In de Victoriaanse tijd kwamen de Britse heren van stand samen in selecte clubs om te discussiëren over de

nieuwe wereld. Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond verwelkomt u in zijn eigenste Engelse Club en biedt u de

meest markante ontwikkelingen uit de wereld van de nieuwe media. In de vierde editie wordt DE TOEKOMST

verkend.

Naast een vast programma van boeiende symposia, uitdagende debatten en geïllustreerde lezingen met

deskundige gasten is er op Victorian Circus IV alle ruimte voor films en futuristische brainstorms. Als kers op de

taart brengt de Brakke Grond exclusief de Nederlandse première van de documentaire/film Technocalyps van

Frank Theys.

Terug naar “Taalkunde”