Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Eric Tutu
Artikelen: 0

Re: Nederland en/of Holland?

ty
Lawamena hitihala lawamena haulala
oktagon

Ik ben er overigens voor dat plaats-en landnamen in de eigen landtaal zouden moeten worden gehandhaafd,dus Paris en geen Parijs,

Berlin en geen Berlijn

London en geen Londen

France en geen Frankrijk Deutschland en geen Germany,Allemagne,etc
Wouter_Masselink

Dat is een mooi streven en zou ook veel van het bovenstaande probleem verhelpen. Echter als het moet worden uitgesproken zoals de taal van het land, dan moet het ook op deze manier worden geschreven. Mijn kennis van het alfabet is maar beperkt tot het alfabet wat we hier gebruiken. Als ik nu bijvoorbeeld 'Irak' zou willen schrijven, dan zou ik niet 'Irak' mogen gebruiken, maar dan zou ik 'العراق' moeten gebruiken. Lijkt me meer problemen te geven dan dat het problemen oplost.
"Meep meep meep." Beaker
PeterPan

Niet gek doen. Als je Peking zou schrijven zoals een Pekinger (pekinees?) het zegt, dan klinkt het niet als Peking en nog minder als Bejing.

Seoel heette tijdens het wk ineens soul of zoiets. Nou, volgens mij moet het iets daar tussenin zijn.

Laat de Amerikaan maar "The Hague" zeggen, dan kan ik hem ook verstaan.
Johan2

PeterPan schreef:Niet gek doen. Als je Peking zou schrijven zoals een Pekinger (pekinees?) het zegt, dan klinkt het niet als Peking en nog minder als Bejing.

Seoel heette tijdens het wk ineens soul of zoiets. Nou, volgens mij moet het iets daar tussenin zijn.

Laat de Amerikaan maar "The Hague" zeggen, dan kan ik hem ook verstaan.
Mee eens, maar toch is het moeilijk om consequent te zijn. Zit nu een Engelstalig boek te redigeren (vandaar dat ik zoveel tijd hier zit te verkloten, tot diep in de nacht) waarin ik The Hague, Brussels en Copenhagen laat staan, maar Brunswick vervang door Braunschweig, omdat geen niet engelstalige hond anders snapt waar het over gaat.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)
evilbu

Het is eigenlijk toch gek hoe "in" het is om naar je eigen land te verwijzen met foute namen. Holland is niet het enige voorbeeld :

Groot-Brittanië : het eiland waar je naartoe gaat vanuit Frankrijk met de Eurostar. Ulster is daar geen deel van

Amerika : ofwel heb ik een paar eeuwen niet opgelet, maar dat is geen land

Vlaanderen : eigenlijk is het "echte" Vlaanderen enkel de provincies West- en Oost-Vlaanderen. Het is toch ook een beetje gek, ik woon in Oost-Vlaanderen, maar er is maar een Vlaamse provincie nog westelijker. :)
Ik ben er overigens voor dat plaats-en landnamen in de eigen landtaal zouden moeten worden gehandhaafd,dus Paris en geen Parijs,  

Berlin en geen Berlijn  

London en geen Londen  

France en geen Frankrijk Deutschland en geen Germany,Allemagne,etc
En Auschwitz moet dan zeker weer Oświęcim worden. Moesten de Fransen bijvoorbeeld ooit Antwerpen bombarderen, zou ik het ook niet zo fijn vinden dat de hele wereld over Anvers spreekt.
Paul de Ridder

Bijgaand een tekst van Hugo de Schepper over de naamgeving van een deel voor het geheel. Dus Holland voor Nederland, Vlaanderen voor de Nederlanden.

Samenvattend: periode 700-1000: Friesland als deelbenaming voor het geheel: de Lage landen.

1000-1600 Vlaanderen als deelbenaming voor het geheel: de Nederlanden

1600- 2000 Holland als deelbenaming voor het geheel: de Noordelijke Nederlanden

Een verhaal over historische identiteit en identiteitsbesef in de Lage Landen

Door Hugo de Schepper

Link: http://dutchrevolt.leidenuniv.nl/Nederland...0identiteit.htm

Edit ypsilon: Het is een flink stuk tekst, dus ik heb het vervangen door een link.
DePurpereWolf

Ik eet mijn hoed op voordat we Nederland Holland gaan noemen. (fiere Brabander)

Maar waarom proberen we niet internationaal gezien onze naam te veranderen van al die lage landen verbasteringen naar 'Nederland'. Lijkt me veel makkelijker ons te marketeren als enkele naam in alle talen.
de grijze muis

Enige jaren terug was er een geweldige commotie in, ik meen, Surhusterveen Friesland.

Een transportbedrijf had op de vrachtauto's na hun naam en Surhusterveen 'Holland' gezet. Daar konden de Friezen niet goed mee leven. Het transportbedrijf reageerde met als we er 'The Netherlands' op zetten, dan weet niemand wat voor land dat is. Het bedrijf zwichtte niet, per slot zaken zijn zaken.

Ongeveer een jaar geleden (ik weet het niet meer precies, de tijd gaat snel, niet waar) kwam het volgende bericht in het nieuws :

Een Nederlander wonende in Denemarken ontving zijn Deense rijbewijs met daarop zijn geboorteland Holland. Hij weigerde het in ontvangst te nemen, was, meen ik, een Fries. Veel gedonder, men zei daar dat Nederland Holland heet in het Deens. Na zeer veel gedoe, de man kwam steeds met bewijzen dat Holland niet de juiste benaming is, werd uiteindelijk 'Holland' vervangen door de correcte benaming.
thermo1945

Ik vroeg me onlangs af hoe komt dat onze noorderburen (de meesten onder jullie ;-)) voor hun land zowel Holland als Nederland gebruiken.
Nederland bevat de twee provincies Noord en Zuid Holland plus nog tien andere.

Als iemand Holland zegt en Nederland bedoelt discrimineert hij of negeert hij het grootste deel van ons land!!!
Je logo spreekt boekdelen!
DePurpereWolf

Nee, ik denk dat het is omdat ze niet beter weten, en het ligt aan generaties van Nederlanders die alsmaar hebben gezegt: oh ja Holland, goed genoeg.

Tis tijd dat we dat terug draaien: Volgende keer als je weer een buitenlander tegenkomt die holland zegt zeggen we: Het is Nederland, (It is Nederland, Das ist Nederland, c'est Nederland, esta nederland)(mijn talen zijn slecht) Als je het niet uit kunt spreken mag je het verbasteren naar iets dat voor je makkelijker is (Netherlands, Niederlande, Pays bas (?) los paises bajos ) maar liever niet.
oktagon

albert davinci schreef:Geen idee over de achtergrond. Ik weet wel dat de zuiderburen veel meer Holland gebruiken dan wij. Wellicht dat wij het hebben overgenomen van jullie.

Ik vermoed dat de opsplitsing en het feit dat Holland toen al het economische machtscentrum van Nederland was er iets mee te maken zullen hebben.

Erger nog is het in het Engels; The Netherlands.

Probeer een Americaan of een Engelsman maar eens uit te leggen dat het allang niet meer the Netherlands is maar dat het sinds enige eeuwen Neterland is. Blijkbaar hebben we er niet zo moeilijk over gedaan en hun onvoldoende gecorrigeerd. Het is wel grappig.
Nog erger in het Nederlands:

Probeer een angelsaxer maar eens uit te leggen ,dat het allang niet meer Great Brittain is,maar gewoon Groot Brittanie owel Engeland,verder dat London gewoon Londen is,etc.!

En een fransman,dat het allang geen France is,maar Frankrijk,etc
Musixiq

Ik ben van mening dat we dit net zo moeten toepassen zoals Schiphol werd gebruikt. Het onderscheidt ons nederlanders van niet nederlanders. iedereen begrijpt dat Holland veel gebruikt wordt door de Hollanders en Nederland door iedereen die uit de streken neder holland en naast holland komen. Zo een goeie zijnn voor die ei Wilders

Terug naar “Taalkunde”