oktagon
Artikelen: 0

Re: Nederlanders langer dan vlamingen; waarom?

Het zittum toch in het soort:Vlaanderen is vanaf de jaartelling vaak een oorlogsgebied geweest,dus om te beginnen al met de heer Julius Caesar,die oprukte tot de Oude Rijn ;vervolgens allerlei invasies van MiddenEuropese en Zuidelijke rassen,die in de oorlogspauzes hun zaadjes achterlieten bij de verliefde Vlaamse vrouwtjes.

Latere oorlogen WOI en WOII gaven andere restanten,van meer oostelijke en westelijke menssoorten.

En mogelijk ligt het aan het patat-eten,maar dat is wetenschappelijk niet aangetoond,hoewel de aardappel uit ZuidAmerika komt en de Indianen ook kleine ventjes waren.
albert davinci

Veel Nederlanders aten zo'n 10-15 jaar geleden nog 7 dagen per week aardappelen, gruwelijk maar waar. :wink: Ik heb als kind bijna alleen maar aardappelen gegeten totdat ze mijn strot uitkwamen, gelukkig nu niet meer. Al vind ik ze op zijn tijd best wel lekker hoor.

Dat van die oorlogen zou er inderdaad mee te maken kunnen hebben.
Els

Het is wel al een stokoud onderwerp, dus ik hoop dat het niet erg is dat ik nog iets post hier. Maar ik herinner me dat er wel eens een relatie is vastgesteld tussen de lichaamslengte en de hoeveelheid slaap die kinderen krijgen. Groeien gebeurt vooral tijdens de slaap, als ik het me goed herinner. Het heeft er in elk geval een positieve invloed op.

Dus misschien worden Nederlandse kinderen vaker op tijd naar bed gestuurd? Misschien is hier ook wel iets over bekend.
nabob

Reageer toch maar even om nog een beetje levendigheid te krijgen alhier.
Als dat allemaal waar is Jan, dan zou je ook binnen Nederland significante verschillen moeten zien in lengte boven en beneden de rivieren, er rekening mee houdende dat er ook de nodige migratie is geweest binnen ons kleine landje.
Dat verschil blijkt inderdaad te bestaan: Noorderlingen zijn langste mensen ter wereld

Dit bericht, zo heb ik elders begrepen, schijnt gebaseerd te zijn op geegvens van het CBS. Helaas heb ik deze bron niet kunnen achterhalen.

De oorzaken voor het feit dat Nederlanders de langste mensen ter wereld zijn is waarschijnlijk velerlei.

Genoemd als oorzaak worden:

-Gelijkmatige toegang tot sociale voorzieningen, in het bijzonder de gezondheidszorg.

-Een hoog welvaartspeil

-Een bepaald genetisch aanleg

-Het voedselpatroon, in het bijzonder veel zuivel en vleesprodukten.

Wat wellicht een opmerkelijk verband zou kunnen zijn is dat volgens Unicef de kinderen in Nederland het meest gelukkig zijn. Het is heel goed voor te stellen dat zowel 'geluk' als lichaamslengte met elkaar samenhangen.
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.
Wen

nabob schreef:Genoemd als oorzaak worden:

-Gelijkmatige toegang tot sociale voorzieningen, in het bijzonder de gezondheidszorg.

-Een hoog welvaartspeil

-Een bepaald genetisch aanleg

-Het voedselpatroon, in het bijzonder veel zuivel en vleesprodukten.

Wat wellicht een opmerkelijk verband zou kunnen zijn is dat volgens Unicef de kinderen in Nederland het meest gelukkig zijn. Het is heel goed voor te stellen dat zowel 'geluk' als lichaamslengte met elkaar samenhangen.
De gezondheidszorg, welvaart en het voedselpatroon zijn in Vlaanderen toch niet meteen slechter?

En "geluk" is relatief. Dus die genetische aanleg blijft dan nog over.

Waarom heeft een Ethiopiër een donkere huidskleur? Waarom heeft een Chinees een epicanthus?

Misschien mogen we concluderen dat een Nederlander een ras op zichzelf is? :D
DePurpereWolf

Maar het lengte verschil tussen zuid en noord Nederland is ook 5 cm. Dat maakt het al wat moeilijker.

Volgens mij worden die Friezen met de schaats aan opgemeten.
nabob

Wen schreef:De gezondheidszorg, welvaart en het voedselpatroon zijn in Vlaanderen toch niet meteen slechter?

En "geluk" is relatief. Dus die genetische aanleg blijft dan nog over.

Waarom heeft een Ethiopiër een donkere huidskleur? Waarom heeft een Chinees een epicanthus?

Misschien mogen we concluderen dat een Nederlander een ras op zichzelf is? :D
Je streept wel al te gemakkelijk weg om vervolgens op een conclusie uit te komen die historisch gezien onjuist is. Nederlanders zijn pertinent geen op zichzelf staand ras.

Over het hele welvaartverhaaltje valt natuurlijk te zeggen dat ook de Vlamingen langer dan de gemiddelde Europeaan zijn. Bovendien zou het zo kunnen zijn dat verzorgingsstaat in Nederland een sterkere basis heeft.

Het voedselpatroon is wellicht niet zozeer slechter maar veeleer anders. In Noord-Nederland eten ze misschien meer vlees en kaas.

Tsja, dat geluk relatief is weten we, maar toch wordt er onderzoek naar gedaan.

Hoe dan ook, het is ongetwijfeld een optelsom van meerdere factoren die maakt dat de Nederlanders de langste mensen ter wereld zijn.
Wetenschap is geen geschiedenis van idealen maar van successen.
prospector

Wat in dit topic nog niet aan bod is gekomen: de Noord-Europeanen (Zweden, Denen, Noren, kortom de Vikingen, en ook de Germanen) zijn groter dan de Zuid-Europeanen (Spanjaarden, Italianen, Grieken, zeg maar de Romanen).

De Oude Rijn kan wellicht ook als scheidingslijn worden aanzien.

Verder geloof ik zeker ook in de voedingtheorie met alle hormonen incluis, zie ook onze huidige generatie jeugdige reuzen.

En dan het beste en het eerste antwoord in dit topic: de invloed van de Spanjaarden! Zij hebben hier in de Noorderkempen inderdaad flink huis gehouden. In gemeenten als Loenhout en Rijkevorsel hebben vele autochtonen nog steeds een zuiders trekje: kort en stevig gebouwd, zwarte haardos, haakneus, impulsief karakter en met de kermis altijd klaar om een robbertje te vechten :-) Een interessant boek in dit verband: 'Als een Wolf in de Wildernis' door Aster Berkhof.

Terug naar “Geneeskunde”