Uit andere topics heb ik gelezen dat de BOINC-manager draait op overbodige kloktikken. Ik vond dat mijn computer vouwde, dus ik ben eens gaan kijken hoeveel mijn computer voor andere processen nodig heeft.
Het vreemde is dat mijn computer de hele tijd op de 80% van zijn maximale kloksnelheid zit, maar helemaal nergens (of niets intensiefs) mee bezig is. De CPU (Dit is het werkgeheugen neem ik aan) gebruikt maar heel weinig. Is deze verhouding normaal? Of kan ik iets doen om de kloksnelheid omlaag te krijgen?
(Ik heb voor de duidelijkheid een screenshot toegevoegd)
Bijlagen
Kloksnelheid2 727 keer bekeken
"Your American beer is a little like making love on a canoe."
Gebruikt jouw computer 80% CPU wanneer BOINC in werking is of 80% indien BOINC afstaat en enkel andere programma's in werking zijn ?
Je CPU is niet je werkgeheugen, geheugen is een plaats waar gegevens kunnen bewaard worden en je CPU gaat berekeningen uitvoeren. De resultaten van die berekeningen kunnen worden opgeslagen in het werkgeheugen en later worden de gegevens dan naar bijvoorbeeld je harde schijf geschreven.
Niet dat het zoveel uitmaakt voor BOINC maar gewoon even ter verduidelijking.
Als je even kan antwoorden op de vraag dan kunnen we proberen om je verder te helpen.
Het gebruikt tussen de 70-80% als het helemaal nergens mee bezig is (Op de "Scan on Acces"na). Terwijl hij nauwelijks moeite heeft zwaarde programma's te draaien.
Als BOINC aanstaat, dan staan zowel CPU als kloksnelheid op 100%
"Your American beer is a little like making love on a canoe."
Ik heb even bij mezelf gekeken en ikden dat het normaal is wat je daar hebt.
Die 2% is eigenlijk je CPU gebruik, hij werkt dus op 2% van zijn maximale "kunnen". Die 80% kloksnelheid heb je eigenlijk niet zoveel info aan. Ik vermoed dat je in het "taakbeheer" onder windows Vista op "Broncontrole" geklikt hebt en aan de info die daar gegeven wordt heb je als gewone computergebruiker niet zoveel. Gewoon onder het taakbeheer onder "prestaties" weet je voldoende hoeveel procent van je CPU gebruikt wordt.
Onbelast is dat in jouw geval blijkbaar 2% en belast met BOINC zal hij 100% gebruiken, wanneer een toepassing bijvoorbeeld 20% CPU eist dan gaat BOINC die afstaan en kan je toepassing werken zoals jij verwacht. BOINC gebruikt dus de CPU capaciteit die onbenut is.
Dr is nog altijd verschil tussen cpu gebruik en kloksnelheid he... dat de kloksnelheid geen 100% is wil waarschijnlijk zeggen dat windows stroom bespaart. Waarschijnlijk omdat het om een laptop gaat die niet op het stroomnet is aangesloten.. klopt mijn veronderstelling?
Je CPU (Central Processing Unit, het onderdeel van je computer dat rekent) kan kennelijk in verschillende standen worden ingeschakeld. Op het moment van je screenshot had Windows je processor teruggeschroefd naar 81% van het maximum. Daarmee wordt je processor dus fysiek op een lagere werksnelheid gezet, wat stroom bespaart.
In die stand werd de processor bovendien slechts voor 2% gebruikt. Je processor werd dus voor slechts 0,02 x 0,81 = 0,0162 = 1,6% van het maximum gebruikt.
Wanneer het gebruik van je processor stijgt (dus die 2%) signaleert Windows dat er behoefte is aan meer capaciteit (waar de grens ligt durf ik niet te zeggen). Er wordt dan afgestapt van de stroom besparende stand van 81%; dit wordt opgeschroefd naar 100%. Daarmee draait je processor dus weer op de maximum snelheid. In die stand wordt vervolgens ook 100% van de beschikbare capaciteit gebruikt.
BOINC probeert je processor precies op 100% te laten draaien; het maakt precies gebruik van de capaciteit die door andere applicaties onbenut wordt gelaten. Wanneer andere applicaties dit nodig hebben geeft BOINC deze capaciteit overigens direct weer vrij. BOINC gaat dan dus langzamer, zodat de andere programma's daar geen hinder van ondervinden.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic